جاهای دیدنی کرمان

اکنون به سراغ معرفی جاهای دیدنی کرمان خواهیم رفت. در این مقاله سعی کرده‌ایم تا شما را با مهم‌ترین جاذبه‌های استان بیشتر آشنا کنیم.

 

باغ شاهزاده ماهان

جاهای دیدنی کرمان

باغ شاهزاده ماهان کرمان یکی از بهترین و بی‌نظیرترین باغ تخت‌هایی است که در یک منطقه کویری می‌تواند وجود داشته باشد. این باغ در جنوب شرقی شهر کرمان قرار دارد. از المان‌های اصلی باغ شاهزاده ماهان می‌توان به عمارت اصلی، عمارت شاه نشین، حوض‌ها، حمام و فواره‌ها و سردر خانه اشاره کرد. عمارت اصلی در نقطه انتهایی باغ واقع شده و برای بازدید از آن باید مسیر زیبای باغ را تا انتها پیش بروید. عمارت شاه نشین نیز در کنار عمارت اصلی قرار دارد اما اکنون از آن به عنوان رستوران استفاده می‌شود. حتما غذا خوردن در جایی که روزی قرار بوده شاهی در آن زندگی کند تجربه جذابی خواهد بود.

باغ شازده به واسطه واقع شدن در دامنه ارتفاعات جوپار بر خلاف مناطق دیگر این شهر آب و هوای مطبوعی دارد. دسترسی به آب قنات تیگران و البته حاصل خیز بودن خاک آن برای رشد درختان، سبب به نمایش در آمدن باغ بسیار زیبایی، در دل کویر شده است. کاشت و رشد انواع مختلف درختان مثمر و غیر مثمر این باغ نتیجه نظام آبیاری کم نظیر در آن می‌باشد.  باغ شاهزاده ماهان در 1390 در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت.

برای دسترسی به باغ شاهزاده ماهان باید از خیابان شهاب کرمان به سمت شهر ماهان حرکت کنید. در این مسیر پس از طی مسافت کوتاهی به باغ خواهید رسید.

مسجد  گنجعلی‌ خان

جاهای دیدنی کرمان

مسجد گنجعلی ‌خان در کنار سرای گنجعلی خان قرار دارد. این مسجد به لحاظ معماری و هنرهای به کار رفته در آن از مقرنس‌کاری داخل گنبد و خطاطی گرفته تا حجاری‌ها و کاشی‌کاری‌های داخل و بیرون مسجد و گچبری‌های اجرا شده بر طاق نما که چشم بسیاری از گردشگران را به خود خیره می‌کند همه و همه سبب شده تا این مسجد کوچک مجموعه ای از هنرهای دوره صفویه را یک جا به نمایش عموم بگذارد. این مسجد با 12 نورگیر‌ تعبیه شده در مرکز گنبد آن و 8 نورگیر در پاکار مسجد به طور کامل نور مورد نیاز داخل را تامین می‌کنند. مسجد گنجعلی خان از آثار ملی به ثبت رسیده است.

شما می‌توانید از این جاذبه گردشگری محبوب در ضلع شمال شرقی میدان گنجعلی خان بازدید کنید.

آبشارهای خوشکار

جاهای دیدنی کرمان

از دیگر جاهای دیدنی کرمان آبشار‌های خوشکار است که این مکان شامل دو آبشار می‌باشد. و به دلیل وقوع این آبشارها در مسیری به نام خوشکار به این نام خوانده می‌شوند. با پیاده روی از روستای کسیکان، در طول رودخانه به آبشارهای خوشکار دسترسی خواید داشت. در مجاورت آبشار، غاری قرار دارد که با سقوط آب از صخره‌ها بخشی از دهانه غار را می‌پوشاند. این آبشار در فصل بهار به دلیل پرآبی آن از دید‌ها خارج می‌شود. اگر کوه‌نوردی مجرب باشید می‌توانید پس از دیدن کردن از آبشار‌های خوشکار مسیر را ادامه داده و به  قله لاله زار شاه برسید.

هتل کپری قلعه گنج

جاهای دیدنی کرمان

قلعه گنج از شهر‌های جنوبی استان کرمان است. در باور بسیاری از مردم زندگی در کپر نهایت فقر و تنگدستی می‌باشد اما با ساخت و افتتاح هتل کپری قلعه گنج این نماد از باور عامیانه بسیار فاصله گرفته است. مواد به کار رفته در ساخت اتاق‌های این هتل منحصر به فرد از چوب و تنه درخت خرما می‌باشد. امکانات و تفریحات بی‌نظیری که این هتل در اختیار مسافران و گردشگران قرار می‌دهد آن را به یکی از جاهای دیدنی کرمان تبدیل کرده است. از جمله این امکانات می‌توان به سرو انواع غذاهای سنتی، آفرود در شنزار‌های کویری، بازی محلی رامازا، شتر سواری، موزیک و رقص محلی، پذیرایی در کویر با میوه فصل، و زیباتر از همه به تماشا نشستن مناظر زیبایی که ترکیبی بی‌نظیر از کویر، تپه‌های شنی و جنگل می‌باشد.

یخدان مویدی

جاهای دیدنی کرمان

بزرگ‌ترین یخچال خشت و گلی جهان یخدان مویدی است. قدمت این یخدان به اواخر دوران صفویه باز می‌گردد.  آب این یخدان از قناتی موسوم به همین نام تأمین می‌شود و به همین دلیل به این نام نامگذاری شده است. این یخدان امروزه از جاهای دیدنی کرمان و هدف بازدید بسیاری از جهانگردان است. عناصر تشکیل دهنده این یخدان از قبیل استخر، چاله یخ، حصارو مخزن می‌باشد. در ساخت این یخدان از خشت و ملات گل استفاده شده که دلیل آن عایق بودن آن در برابر حرارت است. از آنجا که قنات‌ها از گذشته تا کنون منبع تأمین آب مناطق کویری بوده و هست این یخدان‌ها برای حفظ و نگهداری آب و یخ از گرمای فصل تابستان ساخته شده‌اند.

یخدان مویدی در خیابان پیروزی شهر کرمان قرار دارد.

باغ فتح آباد

جاهای دیدنی کرمان

باغ فتح آباد در 25 کیلومتری کرمان واقع شده است. این باغ که به عنوان باغ بیگلربیگی نیزی شناخته می‌شود، الگوی ساخت باغ شاهزاده ماهان بوده و قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد. بطور کلی باغ فتح آباد دارای یک حوض بزرگ در وسط آن است که از سردر باغ تا نزدیکی عمارت کشیده شده و عمارت‌های چهار فصل، عمارت مرکزی ودرختانی که در دو سمت باغ کاشته شده از دیگر جذابیت‌های آن به شمار می‌آیند. این باغ زیبا به دلیل عبور آب قنات در کنار آن و نظام آبیاری صحیح به عنوان باغی مجلل و اشرافی به تفرجگاهی برای گردشگران تبدیل شده‌است. باغ فتح آباد اکنون یکی از جاهای دیدنی کرمان محسوب می‌شود.

برای دسترسی به باغ فتح آباد شما باید به سمت روستای اختیار آباد بروید.

آبشارهای دره سختی

جاهای دیدنی کرمان

دره سختی از شهر کرمان 30 کیلومتر فاصله دارد. این دره در دل کوه‌ قرار دارد و برای فتح و عبور از آن به آمادگی بدنی و ابزار فنی نیاز می‌باشد. به دلیل عبور رودخانه در طول مسیر، قریب به 45 آبشار‌ به وجود آمده است آبشار‌هایی که ارتفاع آنها از 3 متر آغاز شده و در برخی نقاط ارتفاع آنها به 45 متر نیز می‌رسد. گذر از این دره بسیار سخت و دشوار می‌باشد به طوری که برای طی یک مسیر 10 کیلومتری حدوداً 5 روز زمان لازم است. مسیر دره به دلیل ریزش آب از صخره‌ها، حیات وحش، نیزار‌ها و بیشه زار‌ها جذابیت این دره را دو چندان می‌کند. دره سختی با پیچ و تاب‌های زیاد مسیر، بی‌شک از شگفت‌انگیزترین دره‌های ایران می‌باشد. پیشنهاد می‌کنم اگر قصد سفر به این منطقه را داشتید حتما با تورهای طبیعت‌گردی و امکانات کافی سفر را آغاز کنید.

ارگ بم

جاهای دیدنی کرمان

بزرگترین مجموعه خشت و گلی جهان ارگ بم می‌باشد. قدمت ارگ بم به دوران قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. این ارگ از قدیمی‌ترین نقاط شهرنشینی در جهان بوده است. بلندترین عمارت این ارگ، عمارت 5 طبقه حاکم نشین می‌باشد که بر صخره‌ای طبیعی ساخته شده و جالب است بدانید که در دوره پس از اسلام  دو مسجد و یک زورخانه نیز در آن ساخته شده. بصورت کلی این ارگ بر روی صخره‌ای بزرگ قرار دارد و برای حفاظت از شهر اطراف آن را نیز خندق‌هایی حفر کرده‌اند.

بیش از نیمی از ارگ تاریخی بم با وقوع زلزله این شهر در سال 1382 تخریب شد. اما اکنون مرمت آن پس از گذشت 14 سال همچنان ادامه دارد. ارگ بم به طور همزمان در فهرست میراث جهانی و میراث جهانی در خطر به ثبت رسید که با تلاش‌های انجام شده از فهرست میراث جهانی در خطر خارج شد.

آبشارهای سیمک

جاهای دیدنی کرمان

آبشار سیمک از دیگر جاهای دیدنی کرمان است که واقع در شمال استان قرار دارد. آبشار‌های منطقه سیمک مشتمل بر 13 آبشار است. وجه تسمیه این مجموعه آبشار این است که سیمک نام تنگه‌ای در این منطقه می‌باشد، با دیواره‌‌های بسیار بلند و عرض کم 3 تا 5 متر. برای گذر از این تنگه و رسیدن به آبشار سیمک باید از وسایل فنی صعود استفاده کرده و از آمادگی بدنی کافی برخوردار بود. همین سختی صعود بسیاری از صخره نوردان و کوهنوردان را به این نقطه جذب می‌کند. در این بین لانه پرندگان که در دیواره‌ صخره‌ها وجود دارد بر زیبایی هرچه بیشتر این نقاط افزوده است. وجود امکانات و اردوگاه ساخته شده در منطقه این آبشار‌ها که با مدیریت آموزش وپرورش اداره می‌شود سبب جذب گردشگران بسیاری از اقصی نقاط کشور شده است. آبشارهای سیمک از مهمترین جاهای دیدنی کرمان هستند.

کلوت شهداد

جاهای دیدنی کرمان

فاصله شهر شهداد تا کرمان در حدود 100 کیلومتر است. البته این فاصله تا کلوت‌ شهداد 40 کیلومتر می‌باشد. شهداد در حقیقت گرم‌ترین نقاط زمین را در خود جای داده‌. جالب است بدانید بصورت کلی کلوت کوه‌های شنی می‌باشند که اساس و عامل تشکیل دهنده‌‌شان،  باد  است. کلوت با شکل‌های خیره کننده‌اش و وجود گلدان‌‌های کویری یا نبکا، با حدود 10 متر طول از جاذبه‌های شگفت‌انگیز این نقطه عجیب از کویر می‌باشد.

در نزدیکی شهداد کوهستان سیرچ قرار دارد بر خلاف شهداد که به گرمای وحشتناک معروف است، قله‌های این کوهستان تا آخرین روزهای اردیبهشت پوشیده از برف هستند و این منطقه دارای آب دائمی می‌باشد. اما عجیب‌تر آن‌که در یکی از گرم‌ترین نقاط زمین خانواده‌های ساکن در این منطقه با آب رودخانه درختنگان که از قله‌ها و ارتفاعات هی‌نامان سرچشمه می‌گیرد هم زندگی کرده و هم باغ‌های خود را پوشیده از مرکبات و خرما کرده‌اند. پیشنهاد می‌کنیم که حتما در سفر خود به این شهر در کنار بازدید از جاهای دیدنی کرمان شبی را هم در کویر این منطقه بگذرانید.

جنگل پردیسان قائم

جاهای دیدنی کرمان

بزرگ‌ترین جنگل دست کاشت ایران در شرق کرمان قرار دارد. در این شهر کویری جنگلی به مساحت 230 هکتار بخش‌ اصلی فضای سبز کرمان می‌باشد. در این جنگل بیش از 500 هزار اصله درخت از انواع درختان غیر مثمر موجود است.

کوه‌‌های صاحب الزمان که در مجاورت جنگل پردیسان قائم قرار دارد شرایط مناسب برای ورزش کوه‌‌نوردی  راداراست. ترکیب فضای جنگل و کوه مکان بسیار خوبی برای گذراندن زمان اوقات فراغت می‌باشد. وجود گلزار شهدا در کنار زیارتگاه «سید حسین» و مهدیه صاحب الزمان سبب شده تا بسیاری از اهالی کرمان مراسمات مذهبی خود را در این مکان به جای بیاورند.

جنگل پردیسان قائم که به واسطه مشرف بودن به کوه‌های صاحب الزمان به نوعی بام کرمان محسوب می‌شود یکی از تفرجگاه‌ها و جاهای دیدنی کرمان و به نوعی ریه تنفسی شهر محسوب می‌شود.