جاذبه های گردشگری سمنان

در این مطلب به شما جاذبه های  گردشگری سمنان را معرفی میکنیم :

اطلاعاتی درباره استان سمنان

استان سمنان به علت قرارگیری در یال جنوبی رشته کوه البرز و شمال دشت کویر دارای مکانهای دیدنی پرشماری است که صحنه های چشم نوازی را براي مسافران رقم ميزنند. استان سمنان ششمین استان پهناور ایران، به علت قرارگیری در ادامه جنوبی رشته کوه البرز و نوار شمالی دشت کویر دارای هر چهار اقلیم گرم و خشک و بياباني، نیمه مرطوب، جنگلی و هیرکانی و همچنين کوهستانی و معتدل است که سبب ميشود طول تمام فصل ها در این دیار، یکسان باشد.

استان سمنان علاوه بر مجاورت با یزد، تهران، اصفهان، خراسان رضوی و شمالی، گلستان و مازندران، بر سر چهار راه شمال شرق هم واقع است و کریدور شمال- جنوب و شرق- غرب در این استان با یکدیگر تلاقی ميکند.

وضعیت اقلیمی استان سمنان سبب شده تا کلکسیون ای از تفرجگاه ها حاوی کوهستانی، جنگلی، کويري و بياباني یک جا در این دیار جمع شوند تا بتوانند هر مدل سلیقه ای را به سمت خویشمجذوبکنند. در امتداد چند مورد از مکانهای دیدنی مهم این استان را به شما معرفی می کنیم.

 

جاذبه های گردشگری سمنان

چشمه علی دامغان

چشمه علی مکانی دیدنی در ۳۵ کیلومتری شمال دامغان در مسیر جاده دامغان- کیاسر- ساری و در بین روستاهای آستانه و کلاته رودبار قرار دارد. این چشمه که آب شهر دامغان هم از آن تامين ميشود ، یکی از مناطق بسیار باصفای این شهر و مکانی مطلوب براي طی کردن یک روز تابستانه است.

با توجه به شواهد تاریخی، در گذشته به علت وجود چند مجرای آب در این باغ به آن «عالی بولاغ» یا« هزار چشمه» می گفتند خصوصیت های خاص اقلیمی و محیط سرسبز و باصفای چشمه علی سبب شده است تا از دوران های قدیم این منطقه و چشمه آن مورد توجه مردم و حاکمان قرار گیرد. مجموعه چشمه علی که یکی از مهمترين تفریحگاه های شهر دامغان محسوب می شود، درواقع فضایی براي تفریح و سرگرمی تابستانی شاهان قاجار بوده است.

 

دیدنی های سمنان,جاهای دیدنی سمنان,جاذبه های گردشگری سمنان

مجموعه‌ چشمه‌علی یکی از مهم‌ترین تفریحگاه‌های شهر دامغان به‌حساب می‌آید

استان سمنان و شهر دامغان موردتوجه شاهان قاجار بوده اند به همین علت آغامحمدخان و فتحعلی شان قاجار مبادرت به ساخت این کاخ در این منطقه کردند. علاقه فتحعلی پادشاه به این خطه از ایران به این دلیل است که شهر دامغان درواقع زادگاه او بوده و وی در مولودخانه دامغان، زاده شده است.

او بعد از به سلطنت رسيدن، چند دفعه به این شهر سفرکرده است. زمانیکه فتحعلی پادشاه براي جلوگيري از پیشرفت های نادر میرزا پسر شاهرخ نادری در مشهد به طرف خراسان می رفت، در اینجا توقف کرد و همان دوران فرمان داد که این کاخ را در آنجا بنا کنند.

بعد از ساخت کاخ بالا، پادشاه اعلام کرد :« این کاخ، کعبه ثانی نیاز دارد» و فرمان داد تا مسجدی در کنار چشمه بسازند. بنابراين در کنار این کاخ مسجدی با طاق های رومی ساخته شد که تا چند سال پیش هم آثاری از آن دیده ميشد . فتحعلی شاه در آن زمان فرمان داد وقف نامه ای را براي چشمه علی بر دو سنگ حک نموده و در مسجد نصب کنند ولی به علت عدم کارایی و خراب شدن مسجد، آثار باقی مانده تخریب و دوباره در همان محل مسجدی زیبا ساخته شد.آب این چشمه از مجموعه چشمه هایی که کف استخر غربی و پای چنار قدیمی موجود است ، تامين ميشود . عمر و خصوصیت های طبيعي این منطقه سبب شده است که پیوسته مورداحترام مردم باشد. روایت های دینی متعددی هم درباره ی این چشمه در بین مردم رواج دارد.

جنگل رودبارک از جاهای دیدنی سمنان

 

دیدنی های سمنان]جاذبه های دیدنی سمنان,جاذبه های گردشگری سمنان

 جنگل رودبارک مهدیشهر از مکانهای دیدنی سمنان

 

جنگل رودبارک مهدیشهر براي کسانی مناسب است که دنبال یک طبیعت جذاب در جاهای دیدنی سمنان هستند. این جنگل بی همتا قسمتی از منطقه ی محافظت شده ی پرور است و زيبايي دست نخورده آن توصیف نشدنی است. در مسیر این منطقه ی جنگلی کوهستانی، رودخانه دائمی و شیرین رودبارک قابل مشاهده است که اسم جنگل از این نهر سرچشمه می گیرد. تنوع گیاهی و جانوری این جنگل پهن برگ فوق العاده است و حیوان هایی مانند آهو، گوزن قرمز، گراز، قوچ و… ساکن آن هستند. جنگل رودبارک در فصل بهار و فصل تابستان آب وهوایی دل پذیر، پاییزی سرد و زمستان هایی سفیدپوش دارد.

 

مجن شاهرود و تنگه داستان

مجن در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شاهرود، در بخش بسطام شاهرود قرار گرفته است. این آبشار زیبا و دنج، یکی از جلوه های طبيعي شهر مجن است. در مسیر شاهرود به بسطام بعد از ۱.۸ کیلومتر جاده آسفالته عریضی در سمت چپ ما دیده ميشود که مسیر روستای« مجن» است. بعد از طی ۳۱.۵  کیلومتر در این مسیر به روستای مجن می رسیم.

 

از روستا تا آبشار ۱۲.۵ کیلومتر جاده است در انتهای این راه به آبشار می رسیم و بعد از چند متر پیاده روی داخل آب سرد می توانی عظمت و زيبايي توصیف ناشدنی آنرا در زیر آبشار تماشاگر باشید.

 

براي دیدن آبشار مجبورید وارد آبی سرد و زلال شوید و با حدود بیست متر پیاده روی در آب و فضایی زیبا و مهیج از آن لذت ببرید. این آبشار در زمستان هم بسیار جذاب است و گروه های پرتعداد کبک شما را تا دهانه آبشار همراهی ميکنند .

 

از روستا تا آغاز آبشار، جاده ای خاکی و اما ناهموار در میان این دره زیبا احداث شده است که در حدود ۱۰ کیلومتر مسافت دارد. در کنار این مسیر درختان مرتفع سپیدار، باغات و مزارع سرسبز و خرم و کلبه هایی کاه گلی جلب نظر ميکنند که بسیار جذاب هستند.

 

بعد از عبور کردن از دره« مجن» وارد طبیعت کوهستانی منطقه می شوید و در دل صخره ای بسیار بزرگ طنین آبشار مجن را خواهید شنید. این کوه صخره ای جالب، آبشار را در محوطه ای باریک و غار مانند محصور نموده است .

 

براي رویت کردن آبشار مجبورید وارد آبی سرد و زلال شوید و با حدود بیست متر پیاده روی در آب! در فضایی زیبا و مهیج از آن لذت ببرید. رود زیبای مجن، رودی فصلي به طول ۲۵ کیلومتر بوده که بعد از مخلوط شدن با ریزابه های زيادي در مسیر شرقی حرکت نموده و به رودخانه تاش می پیوندد.

 

سمنان,دیدنی های سمنان,حاذبه های گردشگری سمنان

مجن در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شاهرود، در بخش بسطام شاهرود قرار گرفته است

 

شهر مجن به علت مستقر شدن در منطقه کوهستانی، شهري بن بست است و تنها جاده ارتباطی آن جاده ای آسفالت است که مجن را به شاهرود و بسطام ارتباط ميدهد . آب وهوای مجن، در پائیز و زمستان سرد و يخبندان همراه با باریدن برف سنگین و در فصل بهار و فصل تابستان معتدل است.

وجود آثار سفالي و قلعه هایی در نزدیکی شهر مجن و همچنين درختان کهنسال ارس که در منطقه به اسم« سور» معروف هستند، نشانگر عمر تاریخی این منطقه است. آنچه مجن را از نظر جلب جهانگرد برتر ساخته است، سبک معماري و طبیعت زیبای آن است.

در این شهر منازل گرداگرد تپه ای در دامنه کوه و در بین دو رودخانه« پی حصار» و« پیش ده» که از کوه های پیرامون سرچشمه می گیرند، بنا شده است. درمجموع طبیعت سرسبز و خرم و رودخانه های جاری، مجن را به باغی دلگشا در حواشی کویر تبدیل ساخته است.