جاذبه های گردشگری خوانسار

در این مطلب قصد  معرفی شهرستان خوانسار را داریم

خوانسار یک شهر کوچک با آب و هوای دلپذیر در شمال غربی استان اصفهان است. از شمال و شرق به گلپایگان و از جنوب و غرب در محدوده فریدان واقع شده است. گذشته تاریخی آن فراتر از هزار سال است و در دوره صفویه یکی از بزرگ‌ترین مراکز علمی و مذهبی به حساب می‌آید. خوانسار به شهر باغ‌های پر از عسل و گل مشهور است.

دشت لاله‌های واژگون گلستان کوهدشت لاله‌های واژگون گلستان کوه از جاذبه های خوانسار

بیشتر گردشگران برای دیدن دشت لاله‌های سرخگون در منطقه حفاظت شده گلستان کوه به خوانسار سفر می‌کنند. رنگ گل‌های لاله سرخ مایل به بنفش است که در بهار تمام این منطقه را در نهایت زیبایی پوشش می‌دهند. این گل ها عمری کوتاهی دارند و از اوایل اردیبهشت شکوفه داده و در اواخر همین ماه با ورزش باد می‌ریزند.

آدرس: ۱۵ کیلومتری جنوب شهر خوانسار

روستای دره بید

روستای دره بید از جاذبه های گردشگری خوانسار

روستای خوش آب و هوای دره بید به دلیل وجود بیدهای وحشی به این نام مشهور شده است. این درختان بید سرتاسر روستا را پوشش داده‌اند و چشم‌انداز منطقه را به شکلی منحصر به فرد زیبا کرده‌اند. همچنین منطقه دشت لاله‌های واژگون در این روستا قرار دارد.

آدرس: استان اصفهان، شهرستان فریدن

خانه ابهری

خانه ابهری جاذبه خوانسار

خانه تاریخی ابهری قدمتی بیش از ۲۲۰ سال دارد که توسط «حاج سید محمد باقر ابهری» ساخته شده است. این خانه با مساحتی در حدود ۸۰۰ متر مربع یکی از قدیمی‌ترین جاذبه‌های خوانسار است که به دوران قاجار تعلق دارد.

آدرس: محله رئیسان در خیابان آیت‌الله خوانساری

مقبره بابا پیر

مقبره بابا پیر

این یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی در خوانسار واقع در پارک سرچشمه است. این بنای تاریخی متعلق شیخ اب عدنان است که به نام بابا پیر، بنیان‌گذار دینی جعفری در قرن هفتم شناخته می‌شود. وی نخستین فردی بود که اسلام شیعه جعفری خوزستان، نهاوند، لرستان و اصفهان را پایه گذاری کرد. این مقبره به سبک معماری مغولی در دوران صفویه ساخته شده است.

آدرس: استان اصفهان، شهر خوانسار، در شمال شرقی پارک سرچشمه خوانسار

غار دامنه

غار دامنه

غار دامنه برای افرادی که اهل کوهنوردی هستند مکانی فوق العاده است. این غار در جاده خوانسار به اصفهان و در یک دره به نام «دامنه» واقع شده است. همچنین غار در حدود ۳۵ متر طول دارد و درونش کاملاً خشک است.

آدرس: جاده خوانسار به اصفهان؛ دره دامنه

تپه آریایی‌ها

تپه آریایی‌ها

تپه آریایی‌ها همان‌طور که از نامش پیداست، در حدود ۸ هزار سال قدمت دارد. این تپه در روستای رحمت‌آباد در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال شرق خوانسار قرار دارد. شکل و معماری این تپه حکایت از این موضوع دارد که در گذشته‌های دور غارهایی در داخل این تپه‌ها قرار داشته که مکانی برای زندگی انسان‌های این منطقه بوده است.

آدرس: روستای رحمت آباد، فاصله ۳۵ کیلومتری شمال شرق خوانسار

روستای رحمت آباد

روستای رحمت آباد از جاذبه های گردشگری خوانسار

روستای تاریخی رحمت آباد در حدود ۸ هزار سال قدمت دارد و تاریخ پیدایش آن به دوران آریایی‌ها بر می‌گردد. این روستا در فاصله ۳۰ کیلومتری خوانسار قرار دارد و به دلیل قدمت و آثار به جای مانده از شهری باستانی، یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری خوانسار است. قلعه ۱۵۰۰ ساله رحمت آباد نیز در داخل روستا به شدت خودمانی می‌کند.

آدرس: در فاصله ۳۰ کیلومتری خوانسار

روستای دماب

روستا دماب در میان رشته کوه‌های زاگرس و در شهرستان نجف آباد که از توابع استان اصفهان می‌باشد واقع شده است. پیشینه تاریخی این روستای باستانی به دوران اشکانی باز می‌گردد. با این حال، روستا دارای مکان‌های تاریخی همچون: قلعه سنگ، قلعه ساسانی، قلعه دروش بگ و قلعه نو دماب است. همچنین «انگور» اصلی‌ترین میوه این روستا است.

آدرس: شهرستان نجف آباد، ۳۰ کیلومتری غرب شهر اصفهان

پارک جنگلی سرچشمه خوانسار

پارک جنگلی سرچشمه خوانسار

پارک جنگلی سرچشمه خوانسار با وسعتی در حدود ۱۵ هکتار یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی خوانسار است. این پارک که یک نمونه گردشگری فوق‌العاده به حساب می‌آید، دارای چشمه‌های متعددی است، از جمله: چشمه شتر خون، مرزنگوش، چشمه شتر خون و چشمه پیر که در دامنه کوه سیل قرار دارد. به طور کلی، زیبایی پارک به دلیل وجود تنوع گیاهی مختلف در دامنه کوه، چشمه‌ها و مجاورت آن با آرامگاه شیخ ابا عدنان است.

آدرس: میدان ۲۲ بهمن

مقبره حلیمه و نرگس (دختران بکر)

مقبره حلیمه و نرگس (دختران بکر)

بقعه حلیمه و نرگس خاتون در روستای قودجان و در فاصله ۹ کیلومتری خوانسار واقع شده است. مساحت مقبره در حدود ۳۰۰ متر مربع می‌رسد و دارای گنبدی آجری است. پیشینه این بقعه به قرن سوم هجری می‌رسد.

آدرس: ۹ کیلومتر تا خوانسار، روستای قودجان

پل ساسان

پل ساسان

پل ساسان با طولی بیش از هشت گام در روستای تیدجان و بر روی رودخانه خوانسار ساخته شده است. سبک معماری این پل عظیم به دوران صفویه مرتبط است. در مورد اسم پل نمی‌توان نظری قاطع داد و به زبان محلی روستا به نام «ساسون» مشهور است. در تمام این سال‌ها به دلیل بی‌توجهی، تنها بخش غربی پل ساسان سالم مانده و بقیه پل از بین رفته است.

آدرس: ۴ کیلومتر تا خوانسار، روستای تیدجان

مدرسه مریم بیگم صفوی

مدرسه مریم بیگم صفوی

این مدرسه را مریم بیگم صفوی همسر شاه طهماسب صفوی در سال ۱۳۰۶ توسط میرزا محمد تقی خوانساری ساخت. این مدرسه که بعدها به نام «مدرسه علوی» مشهور شد، در جنوب خوانسار و در کنار رود این شهر واقع شده است.

آدرس: شهر خوانسار

درباره شهر خوانسار

درباره شهر خوانسار

خوانسار در شمال غرب استان اصفهان و در فاصله ۱۵۰ کیلومتر از شهر اصفهان واقع شده است. نام خوانسار از زبان اوستایی می‌آید، خوان به معنای بهار و سار معنای مکان است، بنابراین خوانسار به معنای «محل بهار» است.

این شهر در شمال غربی اصفهان واقع شده است و از شرق به گلپایگان و از جنوب غربی با فریدان هم مرز است. این شهر از هر دو طرف در دره‌ای باریک قرار دارد که از طریق آن رودخانه خوانسار که حدود ۴ متر عرض دارد در جهت شمال شرقی به شهر قم جریان می‌یابد. شهر و باغ های آن در حدود ۱۰ کیلومتر در امتداد دره که دارای عرضی معادل ۱ کیلو متر است.

همچنین جمعیت خوانسار در حدود ۴۰ هزار نفر است. این شهر در زمستان سرد و در تابستان هوایی ملایم دارد. اما بهترین زمان برای سفر به این شهر، بهار است.