جاذبه های گردشگری جیرفت

در این مطلب قصد معرفی جاذبه های گردشگری جیرفت را داریم.

جیرفت، یکی از شهرهای جنوبی استان کرمان می باشد ،  که در فاصله 235 کیلومتری شهر کرمان قرار گرفته است .  این شهر گرچه در منطقه کویری واقع شده است اما دارای زمستانهای برفی می باشد .

در منطقه‌ « هلیل ‌رود » مورخان و باستان ‌شناسان ایرانی ،  با انجام حفاری‌ها و کشف چندین اثر باستانی از جمله سنگ ‌های صابونی و مجسمه‌ بتی ،  نظریه‌ « شهر دقیانوس » و « کنار صندل » را به اثبات رسانیدند .  این کشف به ثبت ملی نیز رسیده است  و به جهان و جهانیان اثبات شد که  فقط « بین‌النهرین » ، مهد تمدن خاورمیانه نیست ،  بلکه کشور ایران و سرزمین جیرفت نیز مهد تمدن بوده است .

گفتنی است بر طبق نظریه‌ شهر دقیانوس ،  باستان‌ شناسان بر این اعتقاد هستند شهری در مجاورت هلیل ‌رود و در مساحتی در حدود ۴۰۰ کیلومتر مربع ،  وجود داشته است که تمدن آن کهن ‌تر از تمدن بابل و بین ‌النهرین بوده است .  خوشبختانه این نظریه‌ با کشف آثار تاریخی اثبات شد و اکنون جیرفت ، عنوان نخستین تمدن در خاورمیانه را کسب کرده است .

نامگذاری جیرفت :

روایات گوناگونی برای علت نام‌گذاری جیرفت وجود دارد .  گروهی بر این اعتقاد هستند که کلمه‌ « جیر » به معنای پست و پایین و کلمه‌ « افت » نیز در لغت به معنای « افتاده » می باشد .  بنابراین جیرفت در کل به معنای « جلگه‌ پست و آبرفتی » است .  برخی دیگر نیز معتقدند که « جی » مخفف کلمه‌ « جوی آب » است .  « رفت » نیز به معنای « روییدن و پاک کردن » می باشد  و از فعل ماضی « رفتن » گرفته شده است .  در گذشته ، این شهر بر اثر سیل عظیمی به طور کامل از بین رفت و از این رو به « جی رفت » و سپس به « جیرفت » معروف شده است .

دیدنی های جیرفت

اماکن دیدنی جیرفت :

1- مسجد شهر قدیم جیرفت ( دقیانوس ) :

یکی از آثار تاریخی و ارزشمند ایران در اطراف رودخانه‌ « هلیل‌ رود » و در شهر « دقیانوس » ،  قرار گرفته است که یکی از شاهکارهای هنر معماری ایرانی محسوب می گردد .  این سازه که معروف به « مسجد شهر قدیم جیرفت » می باشد ،  قدمتی بالغ بر 1200 سال داشته و قدیمی‌ ترین مسجد جهان اسلام محسوب می گردد .  طبق اسناد و مدارک تاریخی ، مسجد « شهر دقیانوس » در دهه‌ سوم هجری قمری ( دوران صفاری )  و به دستور « عمرولیث » بنا شده است .  شایان ذکر است که وسعت این مسجد ،  درحدود 6 هزار متر مربع بوده و نزدیک به 200 سال از آن استفاده می‌ شده است .

مناطق دیدنی جیرفت

2 – قلعه سموران جیرفت :

« قلعه سموران » ، یکی دیگر از آثار تاریخی کشورمان می باشد که در فاصله‌ 60 کیلومتری شرق شهرستان جیرفت و در نزدیکی روستای « رود فرق » قرار گرفته است .  این بنای باستانی بر بلندای کوهی واقع شده و از سنگ‌ های مرمرین که بیشتر به رنگ قرمز متمایل هستند تشکیل شده است . استحکامات این دژ دفاعی برای جلوگیری از حملات دشمنان بسیارقابل توجه است . این قلغعه دارای 2 دروازه در ضلع جنوبی قلعه و 12 برج دیده ‌بانی می باشد .  طول قلعه در حدود 1000 متر و عرض آن نیز در حدود 150 متر است .

مکانهای دیدنی جیرفت

3 – دریاچه سد جیرفت :

« دریاچه سد جیرفت » ، در فاصله‌ 40 کیلومتری شمال غربی شهرستان جیرفت قرار دارد . این دریاچه پرحجم ‌ترین دریاچه‌ موجود در استان کرمان است و قابلیت ذخیره ‌سازی حدود 400 میلیون متر مکعب آب شیرین را داراست .  سد جیرفت بر روی رودخانه هلیل ‌رود ، بر دامنه‌ کوه‌های زاگرس احداث شده و در بهمن 1370 هجری شمسی ،  به بهره برداری رسیده است .

جای دیدنی جیرفت

4-  روستای دلفارد جیرفت :

«  روستای دلفارد » ،  روستایی ییلاقی است که دارای آبشارها ،  باغ‌ ها ، رودخانه ‌ها  ، کوه‌ها و ارتفاعات زیبایی می باشد .  این روستا  یکی از پرتردد ترین روستاهای شهرستان جیرفت محسوب می گردد که علاوه بر آبشار زیبای دلفارد ،  دارای درختان میوه‌ متنوعی همچون پرتقال ،  لیمو ،  خرما ،  گردو و زردآلو می باشد .

مراکز دیدنی جیرفت

5- محوطه‌ باستان‌ شناسی کنارصندل :

« محوطه‌ باستان ‌شناسی کنارصندل » یا همان « روستای کنارصندل » در فاصله‌ ۵ کیلومتری غرب شهرستان عنبرآباد و نیز ۳۰ کیلومتری جنوب شهرستان جیرفت واقع شده است . در کاوش‌های انجام شده در منطقه به سرپرستی « یوسف مجیدزاده » ، پرده از تمدن کهن و فرهنگ غنی این سرزمین برداشته شد .  بازدید از این منطقه برای گردشگران بسیار جذاب است .

مناظر دیدنی جیرفت

6 –  آرامگاه سالار رضا :

« مقبره‌ سالار رضا » ، در روستای « گرم سالار رضا » از توابع شهرستان جیرفت واقه شده است . این سازه که  مقبره‌ای تاریخی و متعلق به دوران حکومت صوفیان می باشد  متعلق به یکی از خان‌های این منطقه از ایران بوده است .

آرامگاه سالار رضا از مناظر دیدنی جیرفت

7- موزه جیرفت :

در « موزه‌ جیرفت » می ‌توان اشیایی همچون پیکره‌ جانوران و انسان های ساخته شده از سنگ صابونی ،  سردیس و تندیس انسان و جانوران ساخته شده از سنگ مرمر ،  اشیای کوچک ساخته شده از سنگ لاجورد ،  سفال‌هایی با قدمتی بالغ بر اواخر هزاره‌ چهارم و سوم پیش از میلاد مسیح ( در دو نوع ساده و نقش ‌دار ) ،  ظروف سنگی متعلق به دوران هزاره‌ سوم پیش از میلاد و  …  را مشاهده نمود .

موزه جیرفت - تصاویر دیدنی جیرفت

8– آرامگاه میر حیدر مهنی :

« آرامگاه امیرحیدر » یکی دیگر از آثار تاریخی در روستای « دولت آباد اسفندقه » در شهرستان جیرفت می باشد .  این بنای کهن متعلق به دوران حکومت صفویان بوده و شامل گنبدی دو پوشه ،  تعدادی طاق ‌نما ،  چندین راهرو و ایوان‌هایی دو طبقه می باشد .  با استفاده از آجر ، نمای بیرونی آرامگاه ساخته و تزئین شده است و درون بنا با کتیبه های نستعلیق و همچنین خط نسخ ،  مزین گشته است .

آرامگاه میر حیدر مهنی - عکسهای دیدنی جیرفت

آرامگاه میر حیدر مهنی

9–  غار شعیب :

« غار شعیب » در منطقه‌ « مارون » در ۱۸ کیلومتری شهرستان جیرفت واقع شده است .  مردم محلی در مورد این پدیده‌ طبیعی معتقدند که این غار همان غار « اصحاب کهف » است .  برخی دیگر از ساکنین نیز مدعی هستند که در نزدیکی این غار ،  عارفی به نام « شعیب » زندگی می کرده و سال ها در درون این غار به عبادت مشغول بوده است.

غار شعیب - ديدني هاي جيرفت

غار شعیب

دیگر اماکن گردشگری جیرفت :

دیگر اماکن گردشگری و دیدنی شهرستان جیرفت عبارتند از : آبشار سرنکوه ،  روستای زیبای ساغری ،  آبشار دره ده والی ،  آبشار دره گلم دخترکش ،  ییلاقات در بهشت ( درهزار ) ،  روستای دریاچه ،  روستای رمون ،  روستای انجیرسیاه ،  روستای گروه ،  روستای سرمشک و روستای گراغان .

سفر به جیرفت