جاذبه های گردشگری بوشهر

معرفی و آشنایی با جاذبه های گردشگری بوشهر

استان بوشهر از مهم ترین مناطق جنوبی ایران است که بیش تر شهرستان های آن از بناهای دیدنی و مکان های تاریخی برخوردارند. بناهای تاریخی و معماری استان بوشهر؛ شامل مساجد و مراکز عبادی اسلامی، باغ ها و عمارت های دیدنی و برج ها و قلعه های قدیمی می شوند.

جاذبه های گردشگری بوشهر

جاذبه های دیدنی و گردشگری شهر گرم بوشهر

بوشهر شهری بندری در کنار سواحل خلیج فارس و مرکز استان بوشهر است. این شهر قدمتی هزاران ساله دارد و عمر آن به دوران ساسانیان می رسد. سواحل زیبا، نخلستان های سرسبز و بناهای تاریخی آن را به مقصدی جذاب برای گردشگری تبدیل کرده است.

علاوه بر مکان های دیدنی و طبیعت زیبای شهر، فرهنگ زندگی و غذاهای لذیذ و تند هم بخشی از جاذبه های بوشهر می باشد. اگر قصد سفر به بوشهر را دارید با الی گشت همراه شوید تا جاذبه های آن را معرفی کنیم.

سواحل زیبای استان بوشهر:

جاذبه های گردشگری بوشهر و سواحل بینظیرش

سواحل ماسه ای استان بوشهر را می توان به عنوان یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری این استان نام برد که این استان در مجموع بیش از 700 کیلومتر ساحل دارد که اغلب این سواحل برای استفاده عموم مردم آزاد است.

جاذبه های گردشگری بوشهر؛ نخلستان های سرسبز

نخلستان ها از جاذبه های گردشگری بوشهر

نخلستان های سرسبز و سربه فلک کشیده شهر آب پخش جلوه بسیار دیدنی به این منطقه داده است و هیچ مسافری را بدون توقف اجازه عبور نمی دهد. وجود کانال های پر آب در دو سمت مسیر ورودی شهر آب پخش طراوت و نشاط خاصی به این منطقه بخشیده است تا مسافران نوروزی بتوانند از آب و طبیعت در کنار هم بهره ببرند.

گنبد نمکی جاشک از جاذبه های گردشگری بوشهر

جاذبه های گردشگری بوشهر و گنبد نمکی

گنبد نمکی جاشک در استان بوشهر و در نزدیکی روستای گنخک در فاصله 64 کیلومتری جنوب شهر خورموج مرکز شهرستان دشتی و درکیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر و در 144 کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان قرار دارد یکی از بزرگترین و زیباترین گنبد نمکی ایران و خاورمیانه به شمار می آید و از جاذبه های طبیعی استان بوشهر است که در بهمن سال 1386 بعنوان اثر طبیعی ملی فسیلی به عنوان یکی از مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست به ثبت رسید.

مهمترین خصوصیات بارز و متفاوت کوه نمکی جاشک به نوع نمکهای این کوه نمکی، گنبدها و غارهای منحصر به فرد، آبشارها، بلورها و … می توان اشاره داشت.

عمارت ملک از جاذبه های گردشگری بوشهر

جاذبه های گردشگری بوشهر و عمارت زیبای ملک

عمارت ملک مجموعه ساختمانی تاریخی واقع در بخش مرکزی شهرستان بوشهر یکی از آثارهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهر است.

موزه رئیس علی دلواری: جاذبه های گردشگری بوشهر

جاذبه های گردشگری بوشهر و موزه های آن

رئیس علی دلواری از سرداران مبارزه با استعمار در استان بوشهر است که خانه وی تبدیل به موزه شده و پذیرای گردشگران است که در 45 کیلومتری شهر بوشهر قرار دارد.

گورستان و منطقه باستانی سیراف: جاذبه های گردشگری بوشهر

جاذبه های گردشگری بوشهر و بندر سیراف

سیراف از قدیمی ترین بنادر ایران و جهان است که در گذشته کشتی رانی از این بندر رایج شده است و دارای آثار تاریخی متعددی است.این گورستان در شمال غربی بندر طاهری و در دامنه جنوبی ارتفاعات مشرف بر آن ، قرار دارد. تعداد فراوانی گورهای مستطیل شکل ، به طول 10.2 سانتی متر و عرض 50 سانتی متر و عمق 40 تا60 سانتی متر در سنگ کنده شده است .

روبروی گورستان غربی ، گورستان دیگری وجود دارد که گورهای عمودی آن با ارتفاع 3 متر و عرض 2 متر مانند پهنه ای از کندوهای زنبور عسل به طور مرتب در سراشیبی دامنه چیده شده اند.

عمارت کازرونی یکی از جاذبه های دیدنی بوشهر

عمارت های زیبا در بوشهر و جاذبه های گردشگری بوشهر

قدمت شهر بندی بوشهر را به زمان اردشیر شاه ساسانی نسبت می دهند و در کارنامه اردشیر بابکان از آن نام برده شده است. اما بندر کنونی بوشهر را ابومهیری (پسر ناخدا باشی کشتی های نادر شاه) 300 سال پیش تاسیس کرد.

در طی این سال ها آثار تاریخی زیادی برجای مانده است که مسجد جامع بردستان یکی از آن ها به شمار می آید. برخی دیرین شناسان آن را کهن ترین عمارت متعلق به دوره اسلامی نامیده اند. فاصله مسجد تا بازار اصلی بوشهر 200 کیلومتر است که حدود دو ساعت زمان می برد.

مسجد طی سال های گذشته چندین بار مرمت شده است که آخرین بار در سال 1273 هجری قمری توسط حیدر خان دشتی بوده است. مسجد در شهر دیر، روستای بردستان ساخته شده است. در اطراف مسجد گورستانی متعلق به قرن چهارم یا پنجم هجری قمری است که نوشته هایی با خطوط کوفی و عربی روی آن ها دیده می شود.

بازار بوشهر

بازار قدیمی بوشهر مانند دیگر شهرهای ایران مرکز اصلی داد و ستد، تهیه مایحتاج زندگی و رونق بخشیدن به شهر است. بازار در زمان قاجاریان با معماری زیبا و دیدنی آن دوران تاسیس شد.

معماری آن به گونه ای است که نور مناسب به داخل بازار می آید ولی هنگام باراش برف و باران آب به داخل بازار نفوذ نمی کند. اگر قصد خرید سوغاتی برای عزیزانتان را دارید یکی از مناسب ترین محل ها بازار قدیمی است.

جاذبه های گردشگری بوشهر؛ قلعه خورموج دشتی

قلعه خورموج دشتی از جاذبه های گردشگری بوشهر

قلعه خورموج یا قلعه محمدخان دشتی در شهر خورموج با فاصله 87 کیلومتری از شهر بوشهر قرار دارد. سفر به آن با خودرو حدود 1 ساعت زمان می برد. قلعه در زمان قاجار و به سبک قلعه های سلجوقیان و ساسانیان ساخته شده است.

متاسفانه بیشتر قسمت های قلعه تخریب شده و تنها یکی از برج های آن باقی مانده است. قلعه ی محمدخان دشتی که روزگاری بلندترین بنای شهر خورموج بوده و از همه ی نقاط شهر نمایان بود، اکنون در ساخت و سازهای شهری گم شده است. متاسفانه خطراتی این اثر ملی را تهدید می کند.

نقاط توریستی و گردشگری بوشهر

قلعهٔ نصوری از جاذبه های گردشگری بوشهر

جاذبه های گردشگری بوشهر و قلعه نصوری

قلعه نصوری واقع در شهر بندر طاهری از توابع بخش مرکزی شهرستان کنگان یکی از اثرهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران است.

«قلعهٔ نصوری» در 250 کیلومتری خاور استان بوشهر قرار گرفته است. قلعه نصوری به «قلعه شیخ» نیز مشهور بوده است و متعلق به اوایل دوره قاجاریه است. ساخت قلعه به امر شیخ جبار نصوری درحدود 180 سال پیش انجام یافته و معمار آن علی اضعر شیرازی بوده است.

مصالح به کاررفته، سنگ های بزرگ و ملاط آن گل و گچ است. دَر ورودی قلعه از سمت جنوب و رو به خلیج فارس است که دارای دَر بزرگ چوبی با گل میخ و کنده کاری است. بعد از ورودی اصلی یک هشتی بزرگ وجود دارد که دارای هشت طاقچه ساده است.

زمانی که انسان از هشتی وارد حیاط بیرونی می شود؛ در جبهه شمالی آن یک ردیف پلکان به طبقه دوم منتهی می شود و یک درب چوبی ساده، آن را به اندرونی وصل می کند. در جبهه باختری نیز یک پلکان به طبقه دوم می رود.

در این طبقه یک ایوان با ستون های سنگی و گچبری های جالب وجود دارد. این ایوان از طرف پنچ در چوبی به اتاقی راه می یابد که باختر آن قرار دارد. در این اتاق یک گچ بری با تزئینات گل و بوته وجود دارد که فاقد هرگونه تزیین است و در جبهه باختری از طریق پلکانی به طبقه دوم راه می یابد.

این بنا دارای بادگیری همانند بادگیرهای ساختمان های ساحلی خلیج فارس است. این بنا ویژگی معماری ساختمان های قاجاریه را دارد. قلعه دارای ایوان ستون داری در طبقه دوم می باشد. تزیینات گچ بری مربوط به این قسمت است. سبک کار و تراش آن ها شبیه ستون های بازار وکیل شیراز است. گچ بری ها شامل شاخ و برگ گل و بوته، فرشتگان و پرندگانی است که بر رونق و زیبایی قلعه افزوده است.

جاذبه های گردشگری بوشهر

رافائل از جاذبه های گردشگری بوشهر

جاذبه های گردشگری بوشهر و کشتی رافائل

رافائل نام نخستین طرح کشتی های «میکل آنژ» و «رافائل» در سال 1958 میلادی کشیده شد است. در سال 1362 برای بازگرداندن رافائل و میکل آنژ به سفرهای دریایی تصمیماتی گرفته شد اما هنوز این تصمیم عملی نشده بود که در روز پنجشنبه 26 آبان 1362 هواپیماهای عراقی بالاخره در گرماگرم بمباران خارگ و بوشهر آن را هدف موشک قرار داده و به آن آسیب جدی وارد کردند به حدی که رافائل تا نیمه در آب های کم عمق ساحلی لنگرگاه بوشهر فرورفت.

چیزی نگذشت که یک کشتی باری به نام «ایران سلام» (ایران سیام) ناگهان به صورت اتفاقی با آن برخورد کرد و به بدنه اش آسیب جدی رساند و کاری را که هواپیماهای عراقی آغازش کرده بودند تمام کرد؛ رافائل کاملاً در اعماق خلیج فارس غرق شد.

سی نیز از جاذبه های گردشگری بوشهر

جاذبه های گردشگری بوشهر و سی نیز

سی نیز یا شی نیز بندری باستانی در بخش امام حسن کنونی واقع در شهرستان دیلم استان بوشهر بوده است که در ناحیه شمالی استان بوشهر میانه دو بندر مهروبان و جنابه (گناوه) قرار داشته و صنعت پارچه بافی آن شهرتی جهانی داشته، متون ادبی از بزرگان سینیز بخوبی یاد کرده اند.

منطقه شکارممنوع کوه سیاه در بوشهر

جاذبه های گردشگری بوشهر و منطقه شکار ممنوع کوه سیاه

منطقه شکارممنوع کوه سیاه در منطقه کوهستانی دشتستان استان بوشهر قرار دارد. این منطقه محل قشلاق عشایر قشقایی است. در حدود 7هزار رأس کل، بز، قوچ و میش وحشی در این زیست پناهگاه زندگی می کنند.

این منطقه در 83 کیلومتری جنوب شرقی برازجان با ارتفاع 1691 متر قرار دارد. در مناطق حفاظت شده شکارممنوع کوه سیاه با اجازه سازمان محیط زیست و اخذ پروانه، امکان شکار در فصول معینی وجود دارد.

جاذبه های گردشگری فوق العاده بوشهر

جاذبه های گردشگری بوشهر؛ موزه دریانوردی خلیج فارس

موزه دریا نوردی خلیج فارس از جاذبه های گردشگری بوشهر

موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس، یکی از موزه های استان بوشهر و در محله سبزآباد بندر بوشهر می باشد.

محل کنونی این موزه که شامل ساختمان کنسولگری و عمارت کلاه فرنگی می باشد، در سال 1858 میلادی تاسیس شد و مدتی بعد به مقر دائمی سرکنسول گری انگلستان در بوشهر تبدیل شد.

این بنا تا پایان جنگ جهانی دوم در اختیار دولت انگلیس بود تا آنکه در سال 1946 میلادی برابر 1325 هجری قمری و بعد از انتقال نمایندگی سیاسی انگلیس به بحرین، این عمارت به دولت ایران تحویل گردید و در اختیار نیروی دریایی ایران قرار گرفت.

در محوطه موزه 40 فروند شناور سطحی و انواع زیرسطحی های جنگی دریایی متعلق به دوره های مختلف تاریخی از جمله قاچار و کشتی پرسپولیس نگهداری می شود. در درون ساختمان کلاه فرنگی که اکنون بطور کامل بازسازی شده است انواع تجهیزات جنگی، مخابراتی، کنترل و هدایت دریایی، پزشکی و ظروف نقره ای و سفالینه های کشف شده از دورانهای مختلف تاربخی بندر بوشهر می باشد.

ریشهر از جاذبه های گردشگری بوشهر

جاذبه های گردشگری ریشهر بوشهر

ریشهر (بوشهر)، واقع در بخش مرکزی شهرستان بندر بوشهر یکی از آثار تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران است.

«ریشهر» در جنوب شهر بوشهر واقع شده است. قدمت آثار کشف شده آن به هزاره سوم تا هزاره اول پیش از میلاد می رسد. آثار مکشوف در سال های 1872 تا 1877 میلادی و نتایج اکتشافات باستان شناسان فرانسوی به سرپرستی پزار در سال 1914 میلادی که شامل کتیبه های میخی عهد شوتروک ناهونته و آثار بناها و اشیا مفرغی و سفال های نقش داراست، نشان می دهد که ریشهر از هزاره دوم پیش از میلاد یکی از شهرهای مهم امپراتوری عیلام بوده است.

از آجر نوشته های عیلامی معلوم می شود که این شهر در آن عصر به نام «لیان» خوانده می شده است. ظاهراً لیان به سبب موقعیت خاص جغرافیایی یکی از حلقه های ارتباطی تمدن های شرق و غرب دنیای قدیم بوده است چرا که مرزهای جنوبی فلات ایران به سبب هم جواری با دریا و سایر شرایط جغرافیایی به ساکنان فلات هند اجازه می داد که از آب های ساحلی، برای ارتباط تجاری با تمدن های ایران و دشت بین النهرین استفاده کنند. منطقه ریشهر در تاریخ 24 شهریور 1310 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاذبه ها و جاهای دیدنی و گردشگری بوشهر

مسجد شیخ سعدون از جاذبه های گردشگری بوشهر

جاذبه های گردشگری بوشهر و مسجد شیخ سعدون

این مسجد که به مسجد شاه و مسجد کوفی نیز معروف است ، به دستور شیخ سعد از اهالی عربستان احداث شده است . و در حال حاضر مراسم بزرگ تعزیه در آن انجام می شود.

کلیسای مسیح مقدس بوشهر

این کلیسا در شهر بوشهر قرار دارد و ساختمان آن نمونه بسیار جالبی از فنون معماری در ایران است . تمام پنجره های آن شیشه های الوان ایرانی دارد و تلفیقی از سمبل های معماری مسیحیان و معماری ایرانی است .

جاهای دیدنی و جاذبه توریستی و گردشگری بوشهر

آب انبار قوام از جاذبه های گردشگری بوشهر

جاذبه های گردشگری بوشهر؛ آب انبار قوام

ساختمان «آب انبار قوام» در غرب شهر بوشهر و کنار دریا قرار دارد. این آب انبار (برکه) 150 سال پیش در زمان قاجاریه ساخته شده است. آب انبار قوام سال هاست که توسط بخش خصوصی به سفره خانه سنتی قوام تبدیل شده و ساعات کاری آن هم مانند هر رستوران دیگری است.

غذا خوردن در آن را حتما به شما پیشنهاد می کنیم چرا که هم غذاهای خوشمزه ای دارد به ویژه غذاهای دریایی و محلی و هم تجربه بی نظیری را برایتان رقم می زند. آب انبار قوام در خیابان ساحلی، بعد از تربیت بدنی است.

پارک ساحلی آب شیرین کن در بوشهر

جاذبه های گردشگری بوشهر و پارک آب شیرین کن

پارک های ساحلی در شهرهایی که رودخانه دارند یا دریا یکی از بهترین تفریحگاه های مردم است. پارک ساحلی آب شیرین کن یکی از پارک های آبی بوشهر است که در خیابان بهمنی، خیابان دانشگاه خلیج قرار دارد. یک قسمت از این پارک جزو منطقه نظامی است ولی با این حال بازدید از آن امکان پذیر است. در این پارک رستوران و کافی شاپی نیز دایر است.

بافت تاریخی شهر بوشهر

جاذبه های گردشگری دیدنی و بافت تاریخی بوشهر

بافت تاریخی بوشهر یکی از بافت های تاریخی شهرهای جنوبی است که طرفداران زیادی دارد و کم و بیش دست نخورده باقی مانده است. این بافت در محدوده مرکز شهر و کوچه های منتهی به خیابان های ششم بهمن و گمرک است.

در بافت تاریخی بوشهر، عمارت ها و خانه های متعددی دیده می شود که تقریباً همگی در تملک خانواده های معمولی بوشهری هستند و برای بازدید از آنها صرفا نیاز به اجازه صاحبخانه است.

پارک شغاب از جاذبه های گردشگری بوشهر

جاذبه های گردشگری بوشهر و معرفی پارک شغاب

پارک شغاب از جمله پارک های تاریخی است که در زیر خاک خود آثار مربوط به دوره ایلامیان را دارد. در حال حاضر از این محوطه تاریخی به عنوان پارک استفاده می شود. این پارک در خیابان بهمنی، خیابان ساحلی روبه روی بیمارستان نیروی هوایی قرار گرفته است.

اسکله جفره از جاذبه های گردشگری بوشهر

اسکله جفره در بوشهر

یکی دیگر از تفریحات مردم در شهرهای ساحلی اسکله ها هستند. اسکله جفره در فلکه رئیس علی دلواری، ابتدای خیابان ساحلی و اسکله جلالی در خیابان بهمنی، خیابان ساحلی قرار دارند .

جاذبه های گردشگری بوشهر؛ قبر جنرال

قبر جنرال از جاذبه های گردشگری بوشهر

قبر جنرال که تلفظ محلی عبارت «قبر ژنرال» است، نام آرامگاه یک ژنرال انگلیسی در بندر بوشهر واقع در محله سنگی است که مدفن یکی از فرماندهان ارتش انگلستان است که در لشکرکشی بریتانیا به جنوب ایران، در واقعه هرات در سال 1856 میلادی به دست نیروهای ایرانی کشته شد.

محوطه این مقبره که تا سال گذشته به صورت باغی از درختان محلی بود ، توسط شهرداری بندر بوشهر تبدیل به پارک شد. همچنین مدفن 35 تن از سربازان انگلیسی است که در آن جنگ کشته شدند. اگر می خواهید این قبر را ببینید باید به خیابان سنگی، خیابان توحید، کوچه شبنم3 بروید.

مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری شهر زیبای بوشهر

گورستان انگلیسی ها در بوشهر

جاذبه های گردشگری بوشهر و گورستان انگلیسی ها

اطراف این گورستان کاملاً دیوارکشی شده و در آن هم قفل است و برای بازدید از آن باید با اداره میراث فرهنگی هماهنگ کرد. هرچند بخش اعظمی از این محوطه را مجتمع مسکونی ساخته اند اما نشانی اش در خیابان بهمنی، فلکه رفاه، جنب سینماست.

مرقد شیخ حسین چاه کوتاهی مزار از جاذبه های گردشگری بوشهر

جاذبه های گردشگری بوشهر و مرقد شیخ حسین خان سالار اسلام

شیخ حسین چاه کوتاهی، معروف به شیخ حسین خان، ملقب به «سالار اسلام» از فعالان جنبش جنوب ایران و فرماندهان نیروهای تنگستان در برابر هجوم بریتانیا در جنگ جهانی اول و از همرزمان نزدیک رئیس علی دلواری بود. مقبره زنده یاد منوچهر آتشی شاعر معاصر نیز در این مکان قرار دارد. این آرامگاه نیز در خیابان سبزآباد قرار گرفته است.

جاذبه های گردشگری بوشهر؛ پارک کلیسای ظهور مسیح

جاذبه های گردشگری بوشهر و نمایی از کلیسای ظهور مسیح

کلیسای ظهور مسیح در خیابان ششم بهمن، مربوط به زمان تاسیس کمپانی هند خاوری یعنی اوایل سده 19 میلادی است. این کلیسای کوچک در جوار ساختمان کنسولگری سابق انگلیس و اداره دارایی پیشین بوشهر قرار دارد. کلیسای بوشهر به کلیسای ارامنه معروف است، در این کلیسا همیشه بسته است.

نیروگاه اتمی بوشهر از جاذبه های گردشگری بوشهر

جاذبه های گردشگری بوشهر و نیروگاه اتمی

یکی دیگر از اماکن دیدنی بوشهر را می توان نیروگاه اتمی بوشهر نام برد که به عنوان یک افتخار در عرصه هسته ای ایران محسوب می شود.

جاذبه های گردشگری بوشهر ؛ کاخ بردک سیاه

کاخ بردک سیاه از جاذبه های گردشگری بوشهر

کاخ بردک سیاه از آثار تاریخی مربوط به دوران هخامنشی است که در روستای درودگاه شهرستن دشتستان واقع است.

بازارهای تجاری عرضه اجناس در بوشهر

بازار های بزرگ بوشهر

نقاط مختلف استان بوشهر دارای بازارهای عرضه اجناس خارجی است که افراد زیادی به قصد خرید به این شهرها سفر می کنند که شهرهای گناوه و دیلم دارای بازارهای بزرگی برای عرضه اجناس خارجی هستند. بوشهر یکی از شهرهای زیبای ایران میباشد با مردمانی بسیار خون گرم.

جاذبه های فوق العاده زیبا و گردشگری بوشهر

جاذبه های گردشگری بوشهر؛ کاروانسرای دالکی

جاذبه های گردشگری بوشهر و کاروان سرای دالکی

کاروانسرای دالکی مربوط به دوره قاجار است و در 23 کیلومتری شمال برازجان، راه قدیمی شیراز به بوشهر واقع شده و این اثر در تاریخ 1377/05/11 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاذبه های گردشگری بوشهر؛ کاخ کوروش

کاخ کوروش از جاذبه های گردشگری بوشهر

کاخ کوروش مربوط به دوره هخامنشی است و در برازجان، ورودی شهر واقع شده و این اثر در تاریخ 10 مهر 1380 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

«کاخ کوروش دشتستان» تاریخی و بسیار مهم از دوران پر تمدن ایران، این کاخ در سال 1350 به وسیلهٔ هیأت باستان شناسی ایران حفاری شده است. با توجه به شیوه های معماری و استفاده از سنگ سیاه و سفید زمان احداث آن را به دورهٔ کوروش بنیان گذار زنجیره هخامنشی منسوب کرده اند.

این کاخ که در جنوب شرقی برازجان و در کنار رودخانه خشک آردی قرار دارد یکی از پایگاه های مهم ایران دورهٔ هخامنشی در ساحل خلیج فارس بوده است. کاخ برازجان بر طبق تحقیقاتی که انجام شده در اواخر سلطنت کوروش ساخته و پرداخته شده است و از نظر حجاری و نر معماری آن چنان که از پایه ستون ها و اشیاء کشف شده بر می آید جدیدتر و ظریف تر از پاسارگاد است.

جاذبه های گردشگری بوشهر ؛ غار چهل خانه

غار چهل خانه از جاذبه های گردشگری بوشهر

غار چهل خانه واقع در شهر سعدآباد از توابع بخش سعدآباد شهرستان دشتستان یکی از آثارهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران است.

در شمال شهر سعدآباد دشتستان بوشهر رشته کوهی است که مشرف به رودخانه شاپور است. در ارتفاعات این کوه تعدادی اتاق شبیه به غارهای صخره ای و حجاری شده دیده می شود که یک مجموعه بسیار زیبا را تشکیل می دهند. اندازه های داخلی اتاق های «غار چهل خانه» در ابعاد گوناگونی است.

به دلیل ضعف نوع جنسیت سنگ کوه بر اثر عوامل طبیعی و فرسایش مثل سیل دچار تخریب شده است. ورودی این دخمه به شکل ذوزنقه بوده و در داخل آن طاقچه هایی در اشکال مختلف تعبیه شده است.

جاذبه های گردشگری بوشهر : چشمه آبگرم قوچارک

«چشمهٔ آبگرم قوچارک» در مسیر جاده بوشهر ــ به بندرعباس و در 5 کیلومتری جنوب غربی اهرم قرار دارد. این چشمه از شکاف سنگ های آهک مارنی از زمین خارج می شود. آب این چشمه در ردیف آب های سولفات، کلیسم، همراه با منیزیم زیاد و کلرور، سدیم و لرم است.

 قلعه زار خضرخان – اهرم از جاذبه های گردشگری بوشهر

جاذبه های گردشگری بوشهر و قلعه زار خضرخان

این قلعه در شمال منطقه اهرم واقع شده و به زارخضرخان تنگستانی منسوب است و در حال حاضر نیز اعقاب و فرزندان او در آن سکونت دارند. قلعه مشتمل بر چهار برج و بارو و قلعه میانی است و همچنین دارای تاسیسات خصوصی برای ساکنین قلعه می باشد.

کاملترین معرفی از شهر زیبای بوشهر با جاذبه های گردشگری بسیار متنوع

آرامگاه سیبویه – سیراف در بوشهر

آرامگاه ها از جاذبه های بینظیر گردشگری و دیدنی بوشهر

این آرامگاه در ابتدای شاخه میانی و شمالی دره لیل سیراف واقع شده است . در این بقعه دو قبر وجود دارد؛ قبر بزرگی با صندوقی مکعبی شکل با لوح خط کوفی بسیار زیبا و قبر دیگری با عرض کم و بدون سنگ قبر که متعلق به سیبویه است .

کلیسای ارامنه گریگوری از جاذبه های گردشگری بوشهر

جاذبه های توریستی و گردشگری بوشهر

کلیسای ارامنه گریگوری مربوط به دوره قاجار است و در بوشهر، محله شنبدی واقع شده و این اثر در تاریخ 7 مهر 1381 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.