جاذبه های گردشگری اهواز

در این مطلب جاذبه های گردشگری اهواز را معرفی می کنیم :

به اهواز وارد می‌شوید. زیر لب با ریتم می‌خوانید: لب کارون چه گلبارون… با الهام از شعر مرحوم آغاسی تصمیم می‌گیرید به لب کارون بروید. کارون از کوه‌ های سیستان بلوچستان سرچشمه گرفته و اهواز را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرده است. پیشنهاد می‌کنم دم غروب به این مکان دنج بیایید و لب ساحل به تماشای کارون بنشینید. جاده‌ ساحلی که در طرف کارون قرار دارد، امکان پیاده‌روی یا عبور ماشین را فراهم کرده است.

پلی که بخش شرقی کارون را به بخش غربی متصل می‌کند، پل سفید یا پل معلق  است که یکی از هشت پل کنار کارون محسوب می‌شود. این پل سازه‌ای تمام فلزی‌ست که توسط  مهندسی آلمانی به اتفاق همسرش ساخته شد. پل روی پایه‌ های بتنی قرار گرفته است. اطراف پل معلق، پارک تفریح و بازی جزیره اهواز قرار دارد که فضای سبز و رستوران‌های متنوع اطرافش، توجه گردشگرهای بسیاری را به خود جلب می کند.

1. پل طبیعت کیانپارس اهواز 

این پل دو تا از زیباترین پارک‌های اهواز یعنی پارک لاله و پارک ساحلی این شهر را به‌ هم متصل کرده است. این پل در ارتفاع 5 متری از رودخانه‌ کارون قرار دارد. این پل یکی از بهترین جاهای دیدنی اهواز است و دارای نیمکت‌هایی برای نشستن و خیره شدن به زیبایی حیرت انگیز کارون به خصوص در شب، نصب شده است.

بیشتر بخوانید :پارک جزیره اهواز

2. آبشار پل هفتم

یکی از طولانی‌ترین و زیباترین آبشار مصنوعی خاورمیانه، آبشار پل هفتم است که شما می‌توانید در اهواز از نزدیک آن را تجربه کنید. این آبشار روی هفتمین پل اهواز ساخته شده است. زیبایی این آبشار و رنگ پردازی آن در شب، گردشگران و اهالی این شهر را به خصوص در شب مسحور می‌کند.

3. کاروانسرای معین التجار

در کنار پل سفید که قدم می‌زنید، یکی از بناهای قدیمی این شهر را خواهید داد. بنای تاریخی معین التجار، در زمان قاجار خانه‌ یکی از تجار معروف بوشهری به نام معین التجار بوده است. معین التجار در آن زمان به اهواز می‌آید و دفتر کار خود، به همراه حمام و بازار و باغ و مسجد را در کنار کارون می‌سازد. این کاروانسرای قدیمی، به ثبت میراث فرهنگی درآمده است. اگر قصد دیدن بناهای تاریخی این شهر را دارید پیشنهاد می‌دهیم این گزینه و گزینه‌ بعدی را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید :پل طبیعت کیانپارس اهواز

4. کلیسای سورپ مسروپ اهواز

در سرتاسر ایران کلیساهای قدیمی و زیبا وجود دارد اما کلیسایی که در اهواز قرار دارد، زیبایی دیگری دارد. کلیسای سورپ مسروپ اهواز در زمان پهلوی توسط ترداد داویدیان ساخته شد. این کلیسا در نزدیکی سرادادرس و بازار عبدالحمید قرار دارد. درنتیجه می‌توانید پس از بازدید از نمای سفید رنگ و زیبای کلیسا، به بازار یا جاذبه‌ های دیگر این شهر بروید.

5. آرامگاه علی بن مظاهر

علی بن مظاهر یکی از دانشمندان و فقهای شیعه و از یاران امام رضا بود. آرامگاه علی بن مظاهر زیارتگاه محبوب و قابل احترام اهوازیان است که بسیاری از مراسم مذهبی نیز در همین مکان برکزار می‌شود. از کلیسا تا آرامگاه حدود 15 دقیقه پیاده روی دارد.

بیشتر بخوانید :کلیسای سورت مسروپ، زیارتگاه ارامنه اهواز

6. دانشگاه سه گوش اهواز

در سمت غربی رودکارون بنایی متفاوت و سه گوش مثلثی به چشم می‌خورد. این بنای سه گوش، دست کمی از موزه ندارد، اما دانشگاه ادبیات و زبان خارجه است. این بنا از معماری با شکوه دوره ساسانی همراه با آجرکاری‌ها و کاشی‌کاری‌های دوره اسلامی و با طراحی معماران آلمانی بهره برده است. البته تنها می‌توانید از نمای بیرونی دانشگاه سه گوش دیدن کنید.

7. موزه هنرهای معاصر

این قسمت اهواز معمولا مورد توجه افراد هنر دوست و فرهنگی است . موزه هنرهای معاصر در چند صدمتری خیابان نادری قرار گرفته است. در این موزه از 70 اثر هنری که نگهداری می‌شود، 60 اثر آن متعلق به خوزستان و مابقی مخصوص هنرمندان دیگر استان‌ها می‌باشد.

بیشتر بخوانید :گردش در بندر ماهشهر

8. خانه ماپار اهواز

این بنا هم مربوط به دوره‌ پهلوی است و یکی از بناهای تاریخی و دلنشین خیابان نادری است. این خانه بیشتر از ۵۰۰ متر مربع مساحت دارد و با نمای آجری، درهای چوبی و پنجره‌ های رنگی که دارد، یکی از بناهای تاریخی منحصر به فرد اهوازی به شمار می‌رود. این خانه تاریخی دارای دو طبقه بوده و شامل زیرزمین است که انجمن دوستداران ادبی حافظ و کتابخانه حافظ در آن قرار دارد و یک طبقه هم‌کف و اتاقی در بالا است که در اختیار صنایع دستی بوده و مانند بناهای هم‌دوره‌ خود دارای نمای آجری است. دیوارهای خانه از سنگ ساخته شده‌‌اند. در این خانه‌ دوره‌ساز دو حیاط در دو طرف ساختمان ساخته شده که در حال حاضر تنها یک حیاط مورد استفاده است. در هر دو حیاط، حوضی زیبا دیده می‌شود. پوشش سقف اتاق‌ها چندل چوبی است و تیره‌ ها در فاصله‌ های ۲۰ سانتی‌متری از هم قرار گرفته‌اند. سردر ورودی آن تزئین آجرکاری خفته‌ راسته دارد. می‌توانید روز خود را با صرف یک نوشیدنی یا غذا در حیاط این بنای رنگی قدیمی، دلنشین‌تر کنید.