جاذبه های دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد 

در این مطلب قصد معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان بویراحمد را داریم.

کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های جنوبی غربی کشور ایران می‌باشد. مرکز این استان، شهر پر جمعیت یاسوج است. شهر یاسوج و شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد دارای منابع غنی نفتی هستند. منابع موجود در این شهرها، استان کهگیلویه و بویراحمد را در مقایسه با دیگر استان‌های نفتی کشور به استانی ممتاز تبدیل کرده‌‌اند. کهگیلویه و بویراحمد از شمال با استان چهارمحال و بختیاری و از جنوب با استان بوشهر همسایه است. این استان از شرق با استان اصفهان و فارس و از غرب با استان خوزستان هم مرز است. کهگیلویه و بویراحمد از استان‌های کم مساحت و کم جمعیت ایران محسوب می‌شود. این استان در گذر تاریخ به دیار آریوبرزن مشهور بوده است.

پیشه ساکنان استان کهگیلویه و بویراحمد

بیشتر ساکنان این منطقه به زبان لری و گویش جنوبی لری بویراحمدی صحبت می‌کنند. کشاورزی و دامپروری رونق زیاد در استان کهگیلویه و بویراحمد دارد. از دیگر صنایعی که در این استان از اهمیت بالایی برخوردار است می‌توان به صنایع استخراج نفت گچساران، مجتمع دنا صنعت یاسوج که به تولید انواع لوله های پلیمری مشغول است و کارخانه قند یاسوج اشاره کرد. البته همانطور که قبلا اشاره کردیم بزرگترین صنعت استان کهگیلویه و بویراحمد صنعت نفت است. در واقع این استان از غنی‌ترین استان‌ها در تولید نفت و گاز کشور است. علاوه بر این‌ها معادن با ارزشی چون مس، بوکسیت، فسفات و گورد در این استان وجود دارند.

 

شهرستان بویراحمد

 

شهرستان بویراحمد یکی ار شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد است. شهر یاسوج مرکز این شهرستان و همچنین مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نیز می‌باشد. شهر زیبای یاسوج در دامنه قله‌های دنا قرار گرفته است. ساکنان این شهرستان لر هستند. زبان ساکنان این منطقه لری بویراحمدی می‌باشد.

 

آبشار یاسوج

 

آبشار یاسوج در فاصله ۲ کیلومتری از شهر یاسوج واقع شده و از اصلی‌ترین جاهای دیدنی در استان کهگیلویه و بویراحمد است. این آبشار زیبا و پرطرفدار در شمال شهر یاسوج قرار گرفته است. آبشار یاسوج حدودا ۱۰ متر ارتفاع دارد و آب آن را چشمه‌هایی تامین می‌کنند که از دل کوه‌های زاگرس می‌جوشند. مسیر رسیدن به آبشار یاسوج از میان باغ‌های زیبا و سرسبزی می‌گذرد که هوایی دلچسب و بی نظیر دارد. آبشار یاسوج در فصول گرم سال از مقصدهای مور علاقه طبیعت گردان است.

طبیعت بکر و بی نظیر سی سخت، شهرستان دنا

 

تنگ مهریان یاسوج

تنگ مهریان در فاصله سه کیلومتری از شهر یاسوج است. پیمایش مسیر تنگ مهریان از زیباترین مسیرهایی است که خاطرات آن تا ابد در ذهن مسافران نقش می‌بندد. این منطقه دارای طبیعتی بکر و سرسبز است. تنگ مهریان در نزدیکی روستایی با همین نام واقع شده است. در فصل بهار مناظر این مسیر جادویی و کم نظیر است. در فصل تابستان به دلیل وجود درختان تنومند سپیدار و بلوط، افراو… آب خنک و زلال رودخانه مهریان و هوای بسیار مطبوع، این منطقه میزبان مسافرانی است که از سرتا سر ایران به تنگ مهریان سفر کرده‌اند. بازدید زمستانی این منطقه نیز خالی از لطف نیست. در زمستان یخ‌های قطوری در این منطقه بوجود می‌آید که همین امر علاقه مندان به یخ نوردی را به سمت این تنگ زیبا و چهارفصل می‌کشاند.

 

پیست اسکی کاکان

پیست اسکی کاکان در منطقه‌ای به نام کاکان در فاصله ۱۸ کیلومتری از شهر یاسوج واقع شده است. این منطقه به پیست اسکی دنا نیز معروف است. طول این منطقه حدودا ۶۰۰ و عرض آن تقریبا ۱۵۰۰ متر می‌باشد. پیست اسکی کاکان دارای امانات رفاهی چون رستوران و کافی‌‌شاپ، امکان کرایه تجهیزات اسکی، خوابگاه و… می‌باشد. این منطقه بی نظیر و منحصر به فرد یکی از بهترین جاذبه های گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود. همچنین این منطقه در فصل بهار پوشیده از گل‌های وحشی و زیبا است و برای عکاسی بسیار مناسب است.

 

آبشار تنگ تامرادی

 

آبشار تنگ تامرادی در فاصله ۴۵ کیلومتری از شهر یاسوج واقع شده و یکی از بکرترین جاهای دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد است. آبشار تنگ تامرادی چیزی در حدود ۱۵ متر ارتفاع دارد. اطراف آبشار دارای مناظری بسیار چشم نواز است. به دلیل اینکه مسیر دسترسی به آبشار تا مدتها ناهموار و سخت بوده این منطقه نسب به دیگر مناطق استان تقریبا بکر و دست نخورده است. در اطراف آبشار تنگ مرادی آبشارهای دیگری نیز وجود دارد و همین امر این محدوده را به یکی از کم نظیرترین جاذبه های گردشگری استان کهگیلویه و بویر احمد تبدیل کرده است. برای دسترسی به آبشار تنگ تامرادی در ۲۶ کیلومتری جاده یاسوج به بابا میدان بعد عبور از دوراهی سپیدار تقریبا ۲۰ کیلومتر ادامه مسیر دهید تا منطقه بی نظیر و جذاب آبشار تنگ تامرادی برسید.

 

تل خسروی

تله خسروی، تل خسرو و یا تپه خسرو در روستای تل خسرو از توابع شهرستان بویراحمد است و یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی استان کهکیلویه و بویراحد محسوب می‌شود. این تپه باستانی که قدمتی مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد دارد در فاصله ۵ کیلومتری از یاسوج واقع شده است. تل خسرو برای بومیان منطقه تپه‌ای اسطوره ای محسوب می‌شود. اعتقادی که در طی سالیان سال و نسل به نسل بین اهالی منتقل شده است. داستان از این قرار است که وقتی کیخسرو به دشت یاسوج می‌رسد به همراهانش دستور می‌دهد تپه‌ای در این دشت بنا کنند. آنگاه کیخسرو بر بالای این تپه لهراسب را به عنوان جانشین خودش انتخاب می‌کند. این افسانه که فردوسی نیز در کتاب شاهنامه خود بدان پرداخته است می‌گوید بعد از این اتفاق کیخسرو تاج پادشاهی را به لهراسب می‌دهد و به سمت غاری در کوه‌های دنا می‌رود و در آنجا عروج می‌کند و به تا ابد جاودانه می‌ماند. بومیان معتقدند تل دیگری نیز در این دشت به دست زال و سوارانش ساخته شده که با نام تل زال یا تل زالی شهرت دارد.

شهرستان چرام

شهرستان چرام یکی از شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویر احمد است که مرکز آن شهر زیبای چرام است. نام قدیمی شهر در زمان اشکانیان بازرنگ بوده است. این شهر بعدها با نام چَرام شناخته شد. دلیل این نامگذاری وجود چراگاه‌ها و دشت‌های وسیع در این منطقه بوده است. اما گذر زمان نام شهر را از چَرام به چِرام تغییر داده است.

چشمه بلقیس چرام یکی از آثار ملی ایران است.

 

چشمه بلقیس چرام

چشمه بلقیس یا باغ چشمه بلقیس چرام در شهرستان چرام واقع شده و یکی از جاهای دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود. چشمه بلقیس که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.این باغ در مسیر جاده چرام-گچساران است و فاصله آن تا شهر چرام ۴ کیلومتر می‌باشد. تا سال ۱۳۲۳ این منطقه تنها با درختان بید و زبان گنجشک پوشیده شده بود و خبری از باغی به شکل امروزی نبود. با اینکه اطلاعات دقیقی از تاریخ شکل‌گیری آن در دسترس نیست ولی رونق آن به شکل امروزی را به اوایل دوران پهلوی نسبت می‌دهند. در سال ۱۳۲۳ درختان خشک بید و علف‌های هرز از بین رفته و با هدایت آب چشمه‌های اطراف باغ جویبارهایی در آن بوجود آوردند. کلکسیونی از درختان زینتی و ارزشمند در باغ کاشته و کف باغ نیز با سنگ فرش تزیین شد. حوضی در وسط باغ حفر شد و باغ شکلی زیبا و بی نظیر به خود گرفت. به اعتقاد گروهی نام این باغ از اسطوره و نماد زیبایی یعنی بلقیس گرفته شده است. ساخت باغ در سال ۱۳۳۶ تمام شد. امروزه باغ بلقیس مجهز به آلاچیق و سکوهایی برای رفاه حال بازدید کنندگان است. از دیگر امکانات این باغ می‌توان به وجود سرویس بهداشتی، نورپردازی باغ در شب، دکه‌ها و مغازه‌های فروش مواد غذایی اشاره کرد. باغ بلقیس خصوصا در فصل بهار یکی از مهمترین جاذبه های استان کهگیلویه و بویراحمد است.

 

شهرستان دنا

شهرستان دنا از شهرستان‌های شمالی استان کهگیلویه و بویراحمد است. مرکز این شهرستان شهر معروف و توریستی سی سخت است. سی سخت تقریبا ۳۵ کیلومتر با شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد فاصله دارد. سی سخت و طبیعت بی نظیر اطراف آن از مهمترین جاهای دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد میباشند. سی سخت شهری بسیار تمیز و زیباست که باغ‌های انگور به وفور در آن یافت می‌شود. هنگام سفر به شهر سی سخت دیدن پنل‌های خورشیدی بسیار در سطح شهر نظر شما را جلب می‌کند. همچنین بیشتر باغ‌های انگور این منطقه به سیستم آبیاری قطره‌ایی مجهز هستند.

 

روستای کریک

روستای کریک در شهرستان دنا واقع شده و از جذابترین جاهای دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد است. این روستای پلکانی به ماسوله جنوب شهرت دارد. روستای کریک دارای طبیعتی بکر و کم نظیر و دارای آب و هوایی خوش است. خانه‌های روستا به صورت پلکانی در شیب کوه قرار گرفته‌اند و از خشت و گل و چوب ساخته شده‌اند. گشت و گذار در بافت دیدنی روستا، عکاسی از طبیعت بی نظیر کریک، هم نشینی با ساکنان خونگرم و نازنین، بازدید از جاذبه های مذهبی و طبیعت اطراف روستا، کوهنوردی و… تنها بخشی از دلایل سفر به این روستای بی نظیر است. همچنین این روستا یکی از مسیرهای گذر عشایر است. عبور عشایر بویراحمدی در زمان ییلاق و قشلاق از روستای کریک خود به تنهایی یکی از اصلی‌ترین جاذبه های گردشکری استان کهگیلویه و بویراحمد است.

 

چشمه میشی سی سخت

چشمه میشی یا چشمه بوشو در سی سخت مرکز شهرستان دنا واقع شده است. چشمه میشی یکی از بی نظیرترین جاهای دیدنی استان کهگیلویه و بویر احمد است. چشمه در کنار جاده واقع شده است و دارای آبی زلال و بسیار خنک است. به طوری که بیشتر از چند ثانیه نمی‌توانید دست خود را در آب نگه دارید. از آب چشمه میشی هم برای تامین آب آشامیدنی شهر و هم برا آبدهی به زمین‌های زراعی و تاکستان‌های ده سی سخت استفاده می‌شود. چشمه میشی چشمه‌ای پرآب و خروشان است و طبیعتی بکر و بی نظیر دارد. اگر اهل کوه پیمایی هستید بد نیست در حدود نیم ساعت به سمت بالای چشمه پیاده روی کنید و از آرامش و طبیعت بی نظیر منطقه لذت ببرید. در اطراف چشمه میشی امکانات رفاهی وجود ندارد. اگر خوش شانس باشید میتوانید از چوپان‌های منطقه سبزی کوهی و گیاهان دارویی بخرید.

چشمه میشی، واقع در شهرستان دنا، استان کهگیلویه و بویراحمد

 

دریاچه کوه گل، نگین سی سخت

دریاچه کوه گل در طبیعت بی نظیر شهرستان دنا واقع شده و از بکرترین جاهای دیدنی استان کهگیلویه و بویر احمد محسوب می شود. کوه گل در فاصله ۸ کیلومتری از شهر سی سخت و در فاصله ۵ کیلومتری از چشمه میشی قرار گرفته است. نام این منطقه در زبان و گویش محلی کُه گول است یعنی کوهی که دارای چندین دریاچه و تالاب است. متاسفانه این منطقه با نام کوه گل شهرت پیدا کرده است ولی نام صحیح نمی باشد. وسعت دریاچه حدودا نیم هکتار و عمق آن ۱۵ متر است. دریاچه کوه گل بهشتی برای عاشقان طبیعت و عکاسان است. در فصل بهار این منطقه پوشیده از گل‌های زیبا است. عطر گل‌ها و گیاهان کوهی هوش از سر هر مسافری می‌برد. این دریاچه زیبا با کوه‌های بلند احاطه شده که تا اواسط بهار قله‌هایی پر از برف دارند. انعکاس تصویر کوه‌ها در آب زلال دریاچه، منظره‌ای غیر قابل توصیف خلق کرده است. هوای این منطقه بسیار خنک و دلچسب است. اگر علاقه مند به پرنده نگری هستید باید بدانید که منطقه کوه گل یکی از مناطق مورد علاقه پرندگان مهاجر است. بد نیست قبل از سفر به منطقه کوه گل کمی هم با گیاهان کوهی آشنایی داشته باشید . این منطقه پوشیده از سبزی‌های کوهی و گیاهان دارویی است. در اطراف چشمه کوه گل امکانات رفاهی وجود ندارد ولی اگر اهل کمپ زدن هستید و به شب مانی در طبیعت علاقه دارید قطعا این منطقه یکی از انتخاب‌های مناسب برای شماست.

 

منطقه حفاظت شده دنا

 

منطقه حفاظت شده دنا از شمال شهر سی سخت در شهرستان دنا آغاز می‌شود و یکی از ارزشمندترین جاهای دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد است. این منطقه از مهم‌ترین مناطق محیط بانی در ایران است. منطقه حفاظت شده دنا دارای گونه‌های متنوع و با ارزش گیاهی و جانوری است. همین امر این منطقه را در سال ۱۳۸۹ به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره، در شورای عالی یونسکو مشهور کرد. منطقه غنی حفاظت شده دنا یکی از گرانبهاترین جاذبه های گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد است. دقت داشته باشید برای ورود به منطقه پارک ملی و ناحیه حفاظت شده حتما باید مجوز بازدید داشته باشید.

 

شهرستان کهگیلویه

 

شهرستان کهگیلویه یکی از شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد است که مرکز آن شهر دهدشت می‌باشد. قدمت دهدشت به دوره ساسانیان می‌رسد و در آن زمان با نام بلاد شاپور معروف بوده است. البته بافت قدیم دهدشت که امروزه بجا مانده و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده یادگاری از دوران صفویه می‌باشد.

 

 

 

بافت تاریخی دهدشت

 

بافت تاریخی و قدیمی دهدشت در شهرستان کهگیلویه واقع شده است. بافت تاریخی دهدشت در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و یکی از جاهای دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود. بافت تاریخی دهدشت مساحتی در حدود ۳۵ هتار دارد و یادگاری از دوران صفویه است. مجموعه بافت تاریخی دهدشت کاروانسرا، حمام، بنای امامزاده ابراهیم و امامزاده جابر و… را شامل می‌شود.

 

آبشار کمردوغ

 

آبشار کمردوغ در ۱۰ کیلومتری شهر قلعه رئیسی و در استان کهگیلویه قرار دارد. آبشار کمردوغ یکی از جاذبه های گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می رود. آبشار کمردوغ در چهارفصل سال پرآب است و به عروس آبشارهای ایران شهرت دارد. در گویش محلی این آبشار به “کمردو” معروف است. کمر به معنی دیوار صاف و صخره‌ای است و همچنین نمکی بودن آب آبشار باعث می‌شود قطرات پودری آب که با باد جابجا می‌شوند سفید رنگ و شبیه به قطرات دوغ دیده شوند. به همین دلیل نام کمردوغ بر این آبشار گذاشته شده است. طبیعت اطراف آبشار کمردوغ بسیار بکر و چشم نواز است. ارتفاع این آبشار حدودا ۱۰۰ متر است و جزو بلندترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود. آب آبشار، شور و نمکی است و از چشمه‌های کوه‌های قلعه رئیسی تامین می‌شود. آبشار کمردوغ از کم نظیرترین جاهای دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد است چرا که تعداد چشمه‌های نمکی در این مناطق کوهستانی زیاد نیست.

 

سوغات و صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد

 

از سوغات و محصولات مرغوب استان کهگیلویه و بویر احمد می‌توان به انگور، گردو، عسل، شیره انگور، ماهی غزل آلا، گیاهان دارویی و سبزیجات کوهی و… اشاره کرد. گلیم و گبه نیز از ارزشمندترین صنایع دستی این استان به شمار می‌آیند. مشهورترین گلیم در این استان با نام گمچه شهرت دارد. گمچه توسط بانوان عشایر قشقایی بافته می‌شود. مشته نیز نوعی دیگری از گلیم است که در این منطقه تولید می‌شود. گلیم مشته توسط بانوان هنرمند روستای درغک، از روستاهای شهرستان کهگیلویه بافته می‌شود. مشته گلیمی یک رو و ضخیم است که به روشی خاص و منحصر به فرد بافته می‌شود.