تور زیارتی نجف

موقعيت جغرافيايى نجف

نجف در 160 کیلومتری جنوب بغداد در مختصات 31. 99° شمالی و 44.33° غربی قرار گرفته و زاویه انحراف قبله آن 21 درجه و 52 دقیقه و 56 ثانیه است. این شهر به ترتیب 75 و 55 کیلومتر با شهرهای مهم کربلا و حلّه فاصله دارد، و در جنوب آن‌ها قرار گرفته است. مساحت کل شهر 7500 هکتار است که از این میزان حدود 5000 هکتار بافت شهری است. در 80 سال اخیر از جانب شمالی، جنوبی و شرقی قلب تاریخی شهر توسعه یافته است.

سفر به این شهر معروف زیارتی را با ثبت نام تور نجف برای شما عزیزان راحت تر کرده ایم. برای رزرو تور های شیراز با ما در تماس باشید.

آشنایی با استان نجف - عراق یار

وجه تسمیه نجف

یکی از وجوهی که برای تسمیه این شهر بیان شده است آن است که اين شهر را از آن رو نجف ناميده اند كه نسبت به زمين هاى مجاور بلند، و به سبب آن كه مستطيل شكل و يا دايره اى است، آب بر سطح آن جمع نمى شود. به گفته ياقوت حموى نجف ساحل درياى شور است كه در قديم به حيره متصل بود.

وجه تسمیه دیگر این شهر برگرفته از روایتی است که ابی نعیم از حضرت امام صادق عليه السلام نقل كرده كه آن جناب فرمودند: نجف همان كوهى بود كه پسر نوح گفت: «سَآوِي إِلى جَبَلٍ يَعْصِمُنِي مِنَ الْماءِ» (بزودى بالاى كوهى خواهم رفت كه من را از غرق شدن در آب حفظ مى كند.) و روى زمين كوهى بزرگتر و مرتفع تر از آن نبود، بارى حق عزوجل به كوه خطاب فرمود: اى كوه، آيا از من به تو بايد پناه برده شود؟ پس كوه بلافاصله تكه تكه گرديد و به طرف بلاد و سرزمين هاى شام پرتاب و به ريگهاى ريز و كوچكى مبدل گشت و بعد از آن به صورت دريايى عظيم درآمد و به درياى «نى» ناميدنش، سپس خشك شد و به آن نى جف گفتند بعد از آن مردم آن سرزمين را «نجف» خواندند زيرا اداء آن بر زبانشان سهل تر و آسان تر بود.

سفر به نجف اشرف

نام هاي دیگر شهر نجف

1- الغري

در لغت به معناي نيك مي باشد و غريان نام دو بناي مشهور نزديك به كوفه بود كه گفته مي شد قبل از اسلام توسط منذر پسر امرئ القيس يكي از پادشاهان حيره بنا شده اند و حضرت امام علی عليه السلام نيز در حوالي همان موضع به خاك سپرده شد بعدها يكي از آن دو بنا ويران شده و لفظ الغري و نيز الغُريّان كه تثنيه مي باشد بكار برده شد.

2- مشهد

در لغت به محل اجتماع مردم و مجمع افراد گفته مي شود. مرقدهاي مطهر ائمه اطهار عليهم السلام به دليل آن كه همواره محل ازدحام و تردد زائرين از نقاط دور و نزديك مي باشند به مشهد موصوف شده اند. براي تمايز بين ائمه نام مبارك هر امام نيز پس از مشهد ذكر مي گردد مثلا گفته مي شود مشهدالرضا عليه السلام يا مشهدالحسين عليه السلام و…، در عراق مشهد به طور مطلق به نجف اطلاق مي گردد.

این دو نام هم در روايات و هم در لسان مردم بكار برده شده ولي نام هاي ذيل فقط در روايات بر نجف اطلاق شده است:

  1. طور
  2. ظَهر
  3. جودي
  4. رَبوة
  5. وادي السلام
  6. بانقِيا
  7. لسان شهر