تور زیارتی عراق

کشور عراق

کشور عراق از جمله کشورهایی است که همواره مورد توجه زائران تمامی کشورهای مسلمان و شیعیان جهان قرار دارد. دلیل عمده این جلب توجه، وجود حرم مطهر امام علی (ع)، حرم مطهر امام حسین (ع) و حرم مطهر حضرت عباس (ع) است. علاوه‌بر حرم مطهر این بزرگواران، مساجد زیادی نیز در شهرهای مختلف این کشور وجود دارد که به عنوان مکان زیارتی این کشور شناخته می‌شود.

سفر به این شهر معروف زیارتی را با ثبت نام تور عراق برای شما عزیزان راحت تر کرده ایم. برای رزرو تور های نجف با ما در تماس باشید.

با اماکن زیارتی کربلا آشنا شوید

مکان های زیارتی عراق

یکی از مهم‌ترین مکا‌ن‌های زیارتی عراق، حرم مطهر امام علی (ع) است که در شهر نجف این کشور واقع شده است. ساختمان این حرم از زمانی‌که شاه صفی آن را ساخت، باقی‌مانده است. قبر مطهر امام علی (ع) در زیر یک گنبد بلند قرار دارد و سراسر آن با طلا پوشانده شده است. اطراف این حرم، روضه‌ای واقع شده که هریک از اضلاع آن، طولی به اندازه 13 متر دارد و در چهار طرف آن، رواق‌هایی سرپوشیده، ساخته شده است. ایوانی از جنس طلا در سمت شرق روضه منوره قرار دارد که در دو طرف آن، دو مناره طلاکاری شده ساخته‌اند. هر روز صبح چه در تابستان و چه در زمستان با طلوع خورشید، اشعه آفتاب بر ضریح مطهر می‌تابد.روضه‌ای به شکل مربع، قبر حضرت علی (ع) را احاطه کرده است. همچنین دو گنبد داخلی به شکل دایره و خارجی به صورت نوک‌تیز بر بالای قبر حضرت علی (ع) قرار دارد.گنبد حرم مطهر روی یک حاشیه‌ی 12 متری واقع است و 12 پنجره را شامل می‌شود که برای تهویه و نورگیری کاربری دارند. نقش‌ونگارهای به‌کاررفته در داخل و بیرون گنبد، زیبایی خاصی به آن بخشیده است. همچنین قسمت‌های مختلف این مکان زیارتی در عراق، مزین به آیینه‌کاری‌های زیبا و کاشی‌کاری‌ها نفیس است.سطح خارجی گنبد تا قبل از تشرف نادرشاه به این مکان، کاشی‌کاری شده بود اما پس از آن با دستور وی، طلاکاری شد.همانطورکه بیان کردیم دیوارهای روضه که گنبد روی آن قرار دارد، دارای ارتفاعی به اندازه 17 متر است که از سطح زمین تا یک‌ونیم متر بالاتر از آن، پوشیده از مرمر است و باقی آن کاشی‌کاری شده و آیاتی از قرآن کریم روی آن نوشته شده و مابقی آن تا حاشیه گنبد از سنگ‌های قیمتی و بسیار کم‌یاب پوشانده شده است. در ادامه آن نیز یکی از هنرمندان اصفهانی در دهه 40 شمسی، آیین‌کاری‌هایی بر روی آن انجام داده است.روضه شریف به عنوان یکی از مکان‌های زیارتی عراق، دارای 6 در است که دو در از آن که در سمت غربی واقع شده‌اند، به این دلیل که در پشت آن، پنجره‌ای از جنس نقره قرار دارد به رواق، راه پیدا نمی‌کنند. اما دو دری که در سمت شرقی روضه شریف واقع شده‌اند به رواقی که در مقابل ایوان طلا قرار دارد، راه پیدا می‌کنند. دو در دیگر که در سمت شمال و پشت سر امام واقع شده نیز در نهایت به رواق راه پیدا می‌کنند.صحن حرم مطهر امام علی (ع) به‌عنوان یکی از مکان‌های زیارتی عراق توسط یک دیوار به شکل مربع، احاطه شده است. دیوار صحن شریف، دارای 5 در است که هر یک از آن‌ها به نام خاصی، شهرت‌ دارند. در ادامه به معرفی هریک از این نام‌ها می‌پردازیم:

  • باب‌الکبیر (در بزرگ): این در صحن حرم امام علی (ع) به عنوان یکی از مکان‌های زیارتی عراق رو به بازار بزرگ باز شده و مشخصه آن این است که یک ساعت قدیمی، بالای آن نصب شده است. در واقع این ساعت در سال 1305 توسط وزیر وقت ایران به حرم مطهر امام علی (ع) اهدا شد و در سال 1323 چهار طرف آن را به همراه گنبدی که بالای آن است، با آجرهای طلایی مزین کردند.
  • باب مسلم بن عقیل: این در یکی از درهای فرعی صحن حرم است که در سمت راست باب‌الکبیر قرار گرفته است.
  • باب ‌الطوسی: این در رو به قبر شیخ طوسی باز می‌شود.
  • باب ‌القبله: این در از درهای صحن حرم مطهر، عنوان کوچکترین درهای صحن را داراست و بارها مرمت شده است.
  • باب ‌السلطانی (باب‌الفرج): علت نام‌گذاری این در به این دلیل است که در زمان سلطنت عبدالعزیز عثمانی افتتاح شده است. از آنجایی‌که این در به مقام امام زمان (عج) منتهی می‌شود، نام باب‌الفرج را نیز به آن نسبت داده‌اند. باب‌السلطانی در سمت غرب صحن واقع شده است.

 

مرقد مطهر امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) 

عکس بین الحرمین حرم امام جسین و حضرت عباس

مهم‌ترین مقصد زائران در سفر به کربلا، حرم امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) است که در فاصله‌ کمی از هم قرار دارند (حدود ۳۰۰ متر) و مسیر بین این دو حرم را «بین الحرمین» می‌نامند. حضرت علی اکبر (ع) نیز در پایین پای امام حسین (ع) دفن شده و حضرت علی اصغر (ع) را نیز روی سینه‌ امام دفن کرده‌اند. ساختمان حرم امام حسین (ع) در دوره‌های صفوی، عثمانی و قاجار ساخته شده است و روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود.

قتلگاه 

قتلگاه به جایگاهی اطلاق می‌شود که بنا بر روایات، امام حسین (ع) در آنجا به شهادت رسیده‌‌اند و بعدا به جایگاه کنونی منتقل و دفن شده‌اند. قتلگاه در نزدیکی آرامگاه حبیب‌ابن مظاهر قرار دارد.

تل زینبیه

در نزدیکی مرقد مطهر امام حسین (ع) تپه‌ای قرار دارد که ارتفاع آن به پنج متر می‌رسد. امروزه روی این تپه اتاقی ساخته شده است و به «تل زینبیه» یا تپه‌ حضرت زینب (س) شناخته می‌شود. بنا به روایات مختلف، اینجا تپه‌ای است که حضرت زینب (س) در روز عاشورا به آنجا می‌رفته تا آنچه در میدان جنگ رخ می‌دهد را ببیند.

آرامگاه حبیب بن مظاهر اسدی

حبیب ابن مظاهر یکی از یاران امام حسین (ع) بود که در ۸۰ سالگی در روز عاشورا به شهادت رسید. وی در فاصله‌ ۱۰ متری از ضریح مطهر امام حسین (ع) و در رواق جنوب غربی آرام گرفته و برای این شهید والا مقام، ضریح کوچکی ساخته شده است.

طفلان مسلم

مزار طفلان مسلم در ۳۰ کیلومتری کربلا، در اتوبان کربلا-بغداد واقع شده است. این مرقد از آغاز ساخت تاکنون شاهد تغییرات زیادی بوده است. در ابتدا مزار طفلان مسلم دو قبر بود که در میان باغی قرار داشت. شاه اسماعیل صفوی پس از فتح بغداد، دو گنبد روی مقبره‌ها ساخت که کاشی‌های فیروزه در ساخت آن‌ها استفاده شده است. در دوران قاجار نیز مزار طفلان مسلم توسعه پیدا کرد و در این دوران برای زائران استراحتگاه‌ها و ایوان‌هایی ساخته شد و توسعه یافت.