بازدید از کاروانسرای زین الدین مهریز یزد را از دست ندهید…

یزد

یزد، اولین شهر خشتی جهان در مرکز ایران است که جاذبه های گردشگری بسیاری دارد و ما را مهمان تماشای کویر و تاریخ می کند. هر سال گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای دیدن آثار خشتی به یزد سفر می کنند تا با دیدن بناهای خشتی و حال و هوای کویری، روح دیرینه خود را سیراب نمایند و شکوه و قدمت تاریخ ایران زمین را با خود به یادگار ببرند. در سالهای اخیر شهر یزد بعنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. بیشتر بدانید…

کاروانسرای زین‌الدین

رباط زین‌الدین یا کاروانسرای زین‌الدین از بناهای مربوط به دوره صفوی است که در سده دهم هجری به دستور زین‌الدین گنجعلی خان ریگ حکمران کرمان و به فرمان شاه عباس ساخته شده‌ است. این بنا در ۶۰ کیلومتری جاده یزد به کرمان و در شهرستان مهریز در استان یزد واقع شده‌ است و در فاصله ۵۰۰ متری از جاده قرار دارد.

کاروانسرای زین‌الدین
کاروانسرای زین‌الدین 

معماری 

نقشه این کاروانسرا به شکل دایره است و از بارزترین مشخصه این بنا می‌توان به قرینه بودن شرق و غرب آن اشاره کرد و آب آن نیز از چشمه تأمین می‌شد که امروزه نیز وجود دارد. این کاروانسرا دارای پنج برج نیم دایره است که به دیواره هشت متری آن پیوسته‌اند. پس از سر در نسبتا پهن ضلع جنوبی، هشتی و سپس صحن دوازده ضلعی قرار دارد. در اطراف صحن، رواق‌ های سکوداری وجود دارد و در انتهای هر رواق اتاق‌هایی مشابه دیده می‌شود.

 

معماری کاروانسرای زین الدین
معماری کاروانسرای زین الدین

در طرفین هشتی ورودی و پشت اتاق‌ها، راهروهای وسیع و طولانی قرار دارد که اصطبل چهارپایان بود. فضای ضلع شمالی بنا- گویا شاه نشین- دارای سقفی بلند با کاربندی است. کنگره‌ها و تیراندازهای لبه بام، ترکیب انحنای برج و دیواره‌ها و نمای تمام آجر آن، چهره خاصی به این کاروانسرا بخشیده است.

مصالح بنا از آجر است و در درون بنا عمدتا از تزیینات آجر در نما استفاده شده که تابع طرح ۱۲ ضلعی حیاط یا صحن مرکزی آن است. قسمت شاه‌نشین در بدنه و سقف دارای اندود گچ و کاربندی است.

هتل سنتی کاروانسرای زین الدین مهریز یزد دارای ۳۲ اتاق دو نفره است که تمام سرویس ها کف خواب می باشد و به صورت اتاقک های آلاچیق مانند است که دایره وار در اطراف حیاط قرار گرفته اند و با پرده های سنتی، نمای جالبی را ایجاد کرده تا حال و هوای زندگی مردمان کویر را یادآور شود. این کاروانسرا در سال ۲۰۰۶ دیپلم افتخار یونسکو به دلیل «احیا و ساماندهی با بهره‌گیری از مصالح سنتی» دریافت کرد.

اگر قصد سفر به یزد را دارید حتما این کاروانسرا در لیست خود قرار دهید. یزد شهر کویری زیبایی است، و اکثر سوغاتی های آن از دسته شیرینی جات هستند. برای شناخت این سوغاتی های خوشمزه شهر یزد کلیک کنید…